Lezing | NGL-lezing

2333 CA Leiden
Zaal
De Sitterzaal

Biergistcellen gebruiken om de juiste nanobodies te selecteren: dat is het doel waarvoor het studententeam van iGEM Leiden zich dit jaar gaat inzetten. Hoe gaat dat in zijn werk, en wat hebben alpaca's met dit alles te maken? Dat vertelt het team tijdens hun publiekslezing op 19 september. Ben jij erbij?

Antilichamen zijn een van de meest gebruikte gereedschappen in de moleculaire biologie. We gebruiken ze niet alleen voor behandelingen en diagnostiek, maar ook voor onderzoek, zoals bij verschillende analyses en microscopische technieken. Een stuk beter dan deze 'traditionele' antilichamen zijn de nanobodies: kleine bindende delen uit de antilichamen van kameelachtigen. De productie van deze nanobodies is echter een lang en duur proces. iGEM Leiden 2024 bedacht daarom een systeem dan sneller en goedkoper is dan deze gebruikelijke methode.

In deze lezing vertellen de studenten Alexander Nowak en Nienke IJspeert hoe hun team biergist gebruikt om nanobodies te selecteren uit een kunstmatige nanobody-bibliotheek tegen een antigeen naar keuze. Hun project heet A.L.P.A.C.A: the Affordable Library-based Pipeline for Accelerated Creation of Antibodies.

> Aanmelden

Van alpaca tot gist: de ontwikkeling van nanobodies

Het nieuwe systeem maakt gebruik van een techniek genaamd yeast surface display, waardoor gistcellen op het celmembraam verschillende eiwitten kunnen produceren.

Door middel van een nieuwe techniek kunnen de studenten verschillende eiwitten produceren aan het oppervlak van het celmembraam. Hierdoor is het mogelijk om gistnanobodies uit de bibliotheek zo te presenteren dat je ze eenvoudig kan screenen voor een antigeen naar keuze. Na de screening kun je de nanobody-sequenties die aan antigenen binden, eenvoudig verzamelen voor verdere ontwikkeling en productie.

Internationale synthetische biologie battle

iGEM is een jaarlijkse synthetische biologiewedstrijd waar dit jaar 438 teams wereldwijd aan meedoen. De iGEM-competitie daagt studententeams uit om lokale en globale problemen op te lossen door genetisch gemodificeerde organismen te ontwerpen. De wedstrijd wordt eind oktober afgesloten met een Grand Jamboree in Parijs. In 2020 won het toenmalige Leidse team de hoofdprijs met hun project ‘Rapidemic’. Het huidige team doet er alles aan om ook dit jaar de hoofdprijs weer naar Leiden te krijgen.

Over het Leidse iGEM team en de sprekers

Het Leidse iGEM-team van dit jaar bestaat uit 10 enthousiaste en ambitieuze studenten van de Universiteit Leiden. Met hun diverse achtergronden en vaardigheden gaan ze innovatief te werk om hun project tot een hoog niveau te tillen en zo de wereld een stukje vooruit te helpen.

Nienke IJspeert is de teamleider en MSc-student  Molecular, Cellular and Organismal Biology. Alexander Nowak is het hoofd achter de wetenschap van het project en BSc-student Biomedische Wetenschappen.

Kom ook!

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden organiseert al ruim 150 jaar hoogstaande wetenschappelijke lezingen met gerenommeerde wetenschappers verbonden aan de Universiteit Leiden. Alumni, (oud-)medewerkers en alle andere geïnteresseerden in de natuurwetenschappen zijn van harte welkom.

Aanmelden voor de lezing