Universiteit Leiden

nl en

Alumnus Marit Brun maakt reisgidsen met een antropologische knipoog

Tijdens haar studie legde antropoloog Marit Brun het Leidse studentenleven vast en won daarmee de fotowedstrijd ‘Het leukste Leidse plaatje’. Nu wil ze verder met fotografie en reisgidsen maken met een antropologische twist.

Wat is het verhaal achter je winnende foto’s (zie foto's hieronder)?

‘De opdracht was een fotodrieluik over het Leidse studentenleven. Op de eerste foto zie je Leiden vanaf de Burcht. Onderin zie je een groepje studenten zitten. Want of het nu thuis, op de faculteit of op een vereniging is: studenten komen vaak gezellig samen om te eten of te socializen. De tweede foto toont een brug met de Leidse Sleutels, die ook symbolisch is als een brug tussen de twee andere foto’s. De laatste foto nam ik bij de rechtenfaculteit, waar veel studenten het gebouw uitkwamen en anderen op de fiets langs reden. Deze foto vertegenwoordigt het actieve studieleven. Mijn doel was een balans te laten zien tussen het studie- en sociale leven van studenten, met de brug als symbolische verbinding tussen deze twee werelden.’ Zie kader onderaan voor meer informatie over de wedstrijd.

Je studeerde Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie. Kijk je ook met een antropologische bril naar het studentenleven?

‘Niet heel bewust, maar sommige aspecten vallen me wel op. Veel internationale studenten studeren Antropologie en dat was iets wat mij aansprak. Tijdens hoorcolleges hoorde ik hierdoor verhalen van medestudenten vanuit veel verschillende perspectieven. Maar binnen studentenverenigingen komen Nederlandse en internationale studenten niet echt samen. Bij mijn eigen vereniging SSR ken ik bijvoorbeeld geen internationale leden en dat is bij andere verenigingen vaak ook het geval.

‘Als antropoloog pik ik nu dingen op die me misschien eerder niet opvielen. Zo hoorde ik laatst een gesprek over iemand die refereerde aan Nederlanders als ‘de normale mens’. Op zo’n moment wil ik direct vragen: wat is normaal? Bij Antropologie leer je dat je eigen perspectieven niet per se ‘normaal’ zijn en dat wat je niet kent niet 'raar' is. De slogan van de studie is: Make the strange familiar and the familiar strange.’

Voor welke specialisatie koos je?

‘Dat was Visual Anthropology, een vak waarin we leerden dat objectiviteit in beeldvorming niet bestaat. Alles heeft invloed op de realiteit die je presenteert: van hoe je de camera vasthoudt - op statief of in de hand - tot waar je op inzoomt en wat je wel of niet in beeld brengt. Het was fascinerend om hierover na te denken. Het gaf me ook de kans om praktisch aan de slag te gaan en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals filmen en editen voor een minidocumentaire.’

Je bent net klaar met je studie. Wat doe je nu voor werk?

‘Dat is heel verschillend. Op dit moment werk ik op de faculteit Sociale Wetenschappen als medewerker voor POPcorner, een dienst die zich richt op studentenwelzijn en studievaardigheden. Ik help met het organiseren van creatieve workshops voor Nederlandse en internationale studenten. Zo leren ze elkaar kennen en tegelijkertijd te ontspannen.

'Met mijn zus werk ik sinds kort ook aan een eigen project: Fieldnotes Immersive Travel Guides: reisboekjes maken van bijzondere gebieden. Zo zijn we nu in Taiwan. Je kunt ons volgen op Instagram. Onze naam is ook weer een knipoog naar antropologie, omdat de studie sterk gericht is op veldwerk. Wij leggen de nadruk op 'immersive travel': je helemaal onderdompelen in de plek waar je bent. Dat doen we met tekst, foto’s, filmpjes, geluid en een interactieve kaart. Daarnaast fotografeer ik af en toe op freelancebasis.’

Heb je al plannen voor de verdere toekomst?

‘Ik wil eerst kijken hoe ons reisboekproject zich ontwikkelt. Verder weet ik nog niet goed of ik me volledig wil richten op fotografie en daarbinnen het genre documentaires. Ook zou ik het interessant vinden om in de antropologische sector te werken, bijvoorbeeld bij ngo’s of gemeenten, waar ik kan bijdragen aan maatschappelijke projecten.’

Ook dit jaar is er een mediawedstrijd voor studenten (WO, HBO en MBO), dit keer met de naam ‘Door een Leidse lens'. Stuur vóór 31 maart 2025 een mail naar promotiecommissie@pkvv.nl met:

  • Je naam en opleiding
  • Jouw zelfgemaakte foto en/of video met een Leids tintje 
  • De jury selecteert finalisten die een speciale opdracht krijgen. Winnaars ontvangen 250 euro.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.