Universiteit Leiden

nl en
Post-its met de teksten: seksualiteit in de maatschappij, intimidatie tijdens dansen, pornowijsheid, sexting & slutshaming, anticonceptiekennis, grenzen & wensen, straatintimidatie, gendergap in onderzoek

Deze studenten plaatsten seks in perspectief: ‘Erken de clusterfuck’

Door ongemak wordt er te weinig wetenschappelijk naar seks gekeken, vinden Eva en Deva van stichting LOEF. In hun Bachelor Honours Class benaderen studenten seks op een holistische manier, en dat bevalt goed: ‘Ik ben veel opener geworden over seks.’

Terwijl studenten het lokaal binnendruppelen, kletst Eva met studenten over het weekend. Wanneer een student binnenkomt die door een moeilijke periode gaat, vraagt Deva hoe het met haar gaat. En later, als een student tijdens haar presentatie aangeeft een slechte dag te hebben, reageren studiegenoten en docenten begripvol.

Eén ding is duidelijk: docenten Eva Bus en Deva Duveen van stichting LOEF hechten veel waarde aan een veilige omgeving. Ze geven sinds enkele jaren voorlichtingslessen op scholen. Die ontwikkelden zij nadat zij merkten dat een rustig, relatief en objectief gesprek ‘op een droge manier’ lastig is wanneer het op seks aankomt. ‘Het wordt snel persoonlijk’, zegt Eva.

Docenten staan voor de klas terwijl de studenten geïntrigeerd naar links kijken, waar een van hen een vraag stelt.
Docenten Eva en Deva van stichting LOEF staan voor de klas.

Eva en Deva ontdekten dat onderwijs waarin ruimte is voor objectieve gesprekken over seks op de universiteit erg gering is. ‘Vakken gaan vaak over specifiek biologie, of juist meer over de maatschappij. En dat terwijl juist die holistische benadering zo belangrijk is. We moeten de clusterfuck waarin het probleem bestaat, erkennen’, zegt Deva.

Daarmee doelt ze op het gebrek aan samenwerking tussen verschillende disciplines. En laat dat nou precies zijn waar de Bachelor Honours Classes om draaien: studenten vanuit verschillende disciplines bij elkaar brengen.

Stripverhaal over slutshaming

Zo kwam de Honours Class ‘Seks in perspectief’ tot stand: een vak waarin studenten én docenten de ruimte krijgen om te experimenteren. De helft van de tijd kregen studenten les van professionals, van protestkunstenaars tot advocaten die slachtoffers van zedendelicten bijstaan. De rest van de tijd werkten de studenten aan hun project voor stakeholders, zoals maatschappelijke organisaties. 

Zo hopen Florence en Ralph een maatschappelijke discussie op gang te brengen met hun opiniestuk over een tekort aan onderzoek naar endometriose. ‘Nog altijd is er een gender data gap’, vertellen de twee. ‘We hebben gezien dat een opiniestuk kan leiden tot discussie en beleidsveranderingen. Een opiniestuk was bijvoorbeeld de aanleiding voor een debat over pijnbestrijding bij het plaatsen van een spiraaltje.’

Vier studenten samen aan een tafel, aandachtig naar elkaar aan het luisteren.
Studenten van de honours class aan het brainstormen over hun project.

Een andere groep werkte, in samenwerking met stichting KiKiD, aan een stripverhaal om bij achtste-groepers bewustwording te creëren rondom slutshaming. ‘Door deze lessen te geven aan jongeren vóór ze naar de middelbare school gaan, hopen we dat slutshaming vaker voorkomen kan worden’, aldus Isabelle, een van de studenten die aan het stripverhaal werkte.

Echt een verschil maken

Sam, Lotte en Djura sneden het onderwerp van pornowijsheid onder jongeren aan. ‘Jongeren komen midden in hun seksuele ontwikkeling in aanraking met porno’, vertellen ze. ‘Ondanks dat ze weten dat porno geen realistische weerspiegeling is van seks, leidt dit soms tot objectivering van vrouwen en geweld bij seks.’

‘Het was ontzettend leuk om iets daadwerkelijk te kunnen testen’

Voor hun stakeholder, de WHIP-bus ontwikkelden zij daarom een kaartspel om gesprekken over porno op gang te brengen. Ze mochten hun product testen in de WHIP-bus, die geparkeerd stond voor de Haagse Hogeschool. ‘Het was ontzettend leuk om iets waar wij aan gewerkt hebben ook daadwerkelijk te kunnen testen. Dat geeft het gevoel dat je echt een verschil kan maken’, vertelt Sam.

Taboes doorbreken

De ervaringen van ‘Seks in perspectief’ nemen de studenten mee naar hun vakgebied, waar vaak een raakvlak met het onderwerp te vinden valt. Zo zegt geneeskundestudent Kelt: ‘Als toekomstig arts heeft het vak mij veel gebracht in het licht van hoe ik iemand benader en op z’n gemak kan stellen.’

Een andere niet onbelangrijke bijkomstigheid? De studenten geven aan nu veel makkelijker over seks te kunnen praten, zoals Isabelle: ‘Binnen dit vak wordt er open over seks gesproken, zonder dat er tussendoor gegniffeld wordt.’

Ook Djura geeft aan veel opener te zijn sinds ze het vak volgt: ‘Mijn kennis is heel erg vergoot op wetenschappelijk gebied. Maar nog veel belangrijker is dat ik veel opener ben geworden over seks en erover durf te praten.’

Volg je nieuwsgierigheid, volg een Honours Class!

Nieuwe vaardigheden opdoen en je verdiepen in een totaal ander vakgebied: dat is het idee van de Bachelor Honours Classes. Twee keer per jaar kunnen derdejaars bachelorstudenten zich aanmelden voor een van de 30 classes die de Honours Academy aanbiedt. Deelnemers leren interdisicplinair samen te werken met studenten van andere opleidingen. 

Honours Classes zijn ook een proeftuin voor docenten om op kleine schaal te experimenteren met nieuwe thema's en lesmethoden. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.