Universiteit Leiden

nl en

Juridische track voor master Governance of Migration and Diversity van start

De master Governance of Migration and Diversity is uitbreid met een juridische track (LL.M.). Vanaf nu kunnen ook rechtenstudenten zich inschrijven voor deze master, terwijl studenten uit de andere richtingen nu kennis kunnen maken met het juridische perspectief.

De master GMD is een samenwerkingsverband tussen de universiteiten in Leiden, Rotterdam en Delft. Studenten geschiedenis (Leiden), bestuurskunde en sociologie (EUR), Urban Design (Delft), development (IIS Den Haag) en nu ook Rechten (Leiden) gezamenlijk een deel van de vakken volgen. Daarbij staat de vraag centraal hoe publieke en private organisaties kunnen reageren op diversiteitsvraagstukken.

‘Toen we negen jaar geleden met deze master begonnen, wilden we eigenlijk Rechten er al bij betrekken’, vertelt hoogleraar economische en sociale geschiedenis Marlou Schrover. ‘Met onze mix van sociologie, geschiedenis, politicologie en ruimtelijke inrichting zijn we al hofleverancier van verschillende ministeries die onze afgestudeerden maar al te graag aannamen, maar nu weten ze ook nog eens hoe de bijbehorende wetgeving in elkaar zit.’

Civiel effect mogelijk

Aanvankelijk werd de juridische track vanwege moeilijkheden met het civiel effect niet opgenomen in het programma. Rechtenstudenten zouden met deze master geen toegang krijgen tot de zogenoemde togaberoepen, zoals de advocatuur. Dit probleem is nu opgelost: studenten met een adequate vooropleiding, bijvoorbeeld een bachelor in Rechten behaald aan een Nederlandse Rechtenfaculteit, krijgen ook met de rechtentrack van GMD civiel effect.

‘Wij zijn daar ontzettend blij mee’, zegt Jean Monnet-professor Migratie, Integratie, Non-Discriminatie Moritz Jesse. ‘Als je kijkt naar vraagstukken over integratie, exclusie, inclusie… Je komt daar niet ver genoeg met alleen de letter van de wet.  Natuurlijk kun je discriminatie verbieden, maar hoelang doen we dat al? Bij een onderwerp dat zo om mensen draait, moet je weten wat er op de achtergrond speelt om efficiënt beleid te voeren.’

Verschillende perspectieven begrijpen

‘In de colleges zien we hoe verrijkend het is voor studenten om al die verschillende perspectieven mee te krijgen’, vult Schrover aan. ‘Ze leren begrijpen wat de achterliggende methodologie is bij de andere studierichtingen. Als je dan een sociologische tekst moet lezen, of met mensen uit andere disciplines in een team moet samenwerken, gaat dat zeker beter werken. Hetzelfde geldt voor de urban planning-vakken die een deel van onze studenten in Delft volgt. Bij een wijkgerichte aanpak is het van belang dat je niet alleen de sociologische en juridische kant daarvan snapt, maar ook de fysieke. Wat betekent het bijvoorbeeld voor een probleemwijk als er aan de ene kant een snelweg loopt en aan de andere kant een kanaal?’

Niet een, maar drie universiteiten

‘Met vakken in Delft, Leiden, Den Haag en Rotterdam zijn onze studenten in de GMD-master niet verbonden aan één goede universiteit, maar aan drie’, zegt Jesse. ‘Daar moet je natuurlijk zin in hebben als student, maar zelf vind ik het heel leuk. Je merkt dat studenten die hiervoor kiezen, echt gepassioneerd zijn. Ze kiezen geen algemeen onderwerp, maar iets wat ze echt aanspreekt, waar ze meer van willen weten. Wat ik als docent zie en hoor is dat onze heel diverse groep van studenten het ontzettend gezellig hebben en veel dingen samen organiseren bovenop onze officiële excursies naar de EU in Brussels of het Red Star Line migratiemuseum in Antwerpen.’ Schrover: ‘Ze hebben bijvoorbeeld ook een gezamenlijke potluck diner gepland aan het einde van het semester.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.