Universiteit Leiden

nl en

‘Een beetje zenuwen voor colleges laat zien dat mijn werk ertoe doet’

Een fout antwoord geven als student voor een volle collegezaal kan spannend zijn. Maar bij docent Farmacologie Rob van Wijk hoef je je daar niet druk om te maken. ‘Hij zorgt voor een comfortabele en veilige sfeer’, aldus zijn studenten. Ze hebben hem dan ook genomineerd voor de facultaire onderwijsprijs Docent van het Jaar.

Wat voor student was jij zelf?

‘In mijn eerste jaar was ik zeker geen modelstudent en volgde lang niet alle colleges. Het studentenleven was simpelweg te verleidelijk. Maar hoe meer vakken en docenten mij wisten te motiveren, hoe leuker ik de colleges, opdrachten en practica begon te vinden. Als docent probeer ik datzelfde te bereiken: enthousiasmeren en inspireren. Ik doe dat door de theorie tastbaar te maken, bijvoorbeeld met praktijkvoorbeelden uit mijn eigen tijd in Leiden of mijn onderzoekservaringen in Uppsala of San Francisco.’

Ben je weleens zenuwachtig voor een college?

‘Er zijn altijd wel zenuwen voor colleges, en dat vind ik eigenlijk een goed teken. Het betekent dat wat ik doe, belangrijk is. Voor mij helpt het om iets eerder in de collegezaal te zijn en te vertrouwen op mijn voorbereiding en ervaring. De zenuwen verdwijnen niet helemaal, maar ze krijgen wel een plek.’

Wat is de belangrijkste les die je studenten graag wilt meegeven?

Naast vakkennis wil ik studenten ook academische vaardigheden bijbrengen. Bij mijn eerste college bespreek ik Pasteur, Skłodowska-Curie, en Popper. Deze wetenschappers belichamen drie belangrijke kernprincipes binnen de wetenschap: voorbereid zijn, nieuwsgierigheid, en kritisch nadenken en theorieën weerleggen. Wetenschap is teamwork, en dat geldt zeker voor geneesmiddelenontwikkeling. Het is multidisciplinair; als we elkaars taal spreken, boeken we sneller vooruitgang.’

Over Rob van Wijk

Opleiding: Biofarmaceutische Wetenschappen

Onderwijs: Farmacologie en Integratieopdracht In Silico Geneesmiddelenontwikkeling (BSc Biofarmaceutische Wetenschappen) en Infectious Disease Therapies: Bench to Bedside (MSc Biopharmaceutical Sciences).

Onderzoek: voor infectieziektes zoals tuberculose combineert Van Wijks onderzoeksgroep innovatieve experimenten en computermodellen om betere behandelingen sneller naar de kliniek te brengen. 

Verder: Van Wijk is betrokken bij de Green Lab Initiative van LACDR en voorzitter van Global Health community en het LMIC Accelerator Program van de American Society for Clinical Pharmacology and Therapeutics.

Wat leer je zelf van lesgeven?

‘Lesgeven dwingt me om hoofd- van bijzaken te scheiden. Soms ben ik zo enthousiast over een onderwerp dat ik vergeet dat studenten het voor de eerste keer horen. Dat, samen met de vragen die studenten stellen, helpt me om scherp te blijven.’

Wat doe je als je een vraag krijgt waarop je het antwoord niet weet?

‘Dat gebeurt natuurlijk weleens, vaak over een geneesmiddel of ziekte buiten mijn eigen expertise. Stap één is dan eerlijk toegeven dat ik het antwoord niet weet. Daarna probeer ik parallellen te trekken met theorie of andere ervaringen. Dat levert vaak alsnog waardevolle inzichten op.’

‘Stap één is dan eerlijk toegeven dat ik het antwoord niet weet.’

Wat was voor jou een bijzonder onderwijsmoment?

‘Het mooiste voor mij is als studenten door het onderwijs gemotiveerd raken en met uitdagende vragen komen. Je ziet het kwartje dan gewoon vallen, zowel qua inhoud als inzicht waarom het belangrijk is. Het vak Farmacologie maakt niet iedereen even enthousiast, maar als een student daarna besluit verder te willen met modelleren, vind ik dat fantastisch. Bovendien herken ik mezelf daarin, want ik was ooit precies zo’n student, op precies dezelfde plek!’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.