Universiteit Leiden

nl en

1575e student ontvangt Honours College-certificaat

Aan de vooravond van het 450-jarig bestaan van de Universiteit Leiden namen de 1574e en 1575e student een Honours College-certificaat in ontvangst. In een bruisend Scheltema werd gevierd ‘dat al zoveel studenten de kans hebben gekregen zich breder te ontwikkelen.’

Speeches, bedankjes, borrels: de certificaatuitreiking van het Honours College is elk jaar weer een feestelijke gebeurtenis. Ruim driehonderd studenten vieren dat ze hun honourstraject – 30 EC aan extra onderwijs bovenop hun bachelorstudie – tot een goed einde gebracht hebben.

450-jarig bestaan

Maar dit jaar was de uitreiking nét iets specialer dan anders. Eeuwen na het Leidens Ontzet (1574) en de oprichting van de Universiteit Leiden (1575) kregen de 1574e en 1575e Honours College-student hun certificaat uitgereikt. Isabella Wilhelm en Casper de Boer, psychologiestudenten van het Honours College Science, Society and Self, bleken de gelukkigen. Zij mochten als vertegenwoordigers van elf generaties honoursstudenten een bos bloemen in ontvangst nemen. 

Studenten Casper en Isabella namen het 1574e en 1575e certificaat van het Honours College in ontvangst.

Casper noemt het ‘heel bijzonder’ dat wordt stilgestaan bij het 450-jarig bestaan. ‘Volgens mij zijn we de oudste universiteit van Nederland.’ Ook voor Isabella – afkomstig uit de Verenigde Staten en sinds vijf jaar Leidenaar – is het een belevenis. ‘In de VS hebben we zulke jubilea niet. Cool om iedereen zo enthousiast te zien.’

Nieuwsgierigheid en motivatie

In het 450-jarig bestaan van de Universiteit Leiden kwam het Honours College relatief laat om de hoek kijken. Initiatieven voor extracurriculair en interdisciplinair onderwijs waren er al langer, maar pas in 2012 werd de Honours Academy opgericht. Die moest honoursonderwijs universiteitsbreed gaan coördineren.

Studenten treden buiten de muren van hun opleiding, faculteit en universiteit

Eline Bergijk, onderwijsdirecteur bij de Honours Academy, weet het nog goed. Destijds was ze honourscoördinator bij Bèta and Life Science. ‘Dat eerste jaar was enorm pionieren, voor studenten én docenten. Maar het was ontzettend leuk. Ik had echt een band met die studenten.’ In de jaren erna namen de studentenaantallen toe en gingen de zeven Honours Colleges – één per faculteit – steeds beter samenwerken. ‘Tot het punt dat drie faculteiten nu samen een honoursvak ontwikkelen.’

Nog een verandering: het Honours College werd steeds toegankelijker. Nieuwgierigheid en motivatie werden belangrijker als selectiecriterium; sommige faculteiten lieten een cijfereis zelfs helemaal varen. Als er na 1575 certificaten iets te vieren valt, is het dan ook ‘dat al zoveel studenten de kans hebben gekregen zich breder te ontwikkelen’, aldus Bergijk. ‘Buiten de muren van je opleiding, je faculteit en de universiteit. Dat verruimt je blik.’

Honours College in beeld: 1575 certificaten in 8 foto's

Leren in de praktijk

Mooie woorden, maar hoe ziet zo’n “brede ontwikkeling” er dan uit? Casper en Isabella denken al snel aan de opdracht die ze als honoursstudenten deden voor Leren met de Stad – een platform dat studenten van Leidse onderwijsinstellingen koppelt aan organisaties die lokale maatschappelijke vraagstukken oplossen. Organisaties leren van de studenten, terwijl zij ervaring opdoen in de praktijk.

'Als je iets wilt veranderen, ben je daar ook toe in staat'

Zo onderzocht Isabella met medestudenten hoe de gemeente Leiden het veiligheidsgevoel op straat kan verbeteren. Ze ontdekten dat vooral verlichting bijdraagt aan het veiligheidsgevoel van Leidenaren. Isabella leerde ervan dat je als wetenschapper van betekenis kunt zijn voor je directe omgeving. ‘En als je denkt: hier moet iets veranderen, dat je daar ook toe in staat bent.’

'Je kunt echt nieuwe vrienden maken'

Leren met de Stad was om nog een andere reden waardevol, vult Casper aan. ‘Je ging echt de verbinding aan met de lokale gemeenschap. Sowieso heb je door honours meer gevarieerde contacten’ Isabella herkent dat: ‘Je komt mensen tegen die je anders nooit ontmoet had. Ik was tijdens mijn bachelor het meest close met honoursstudenten.’

Alexa de Groot, student-bestuurslid bij de Honours Academy en zelf ook honoursstudent, hoort dat vaker. ‘Je zit een beetje in een bubbel binnen je eigen bachelor. Bij honours ontmoet je studenten uit andere landen en vakgebieden. Je kunt echt nieuwe vrienden maken.’

Ondanks haar betrokkenheid bij Honours voelde Isabella zich nooit anders dan andere studenten. Ze wilde gewoon een extra uitdaging: andere disciplines ontdekken, interactief onderwijs. ‘En dat heeft het Honours College mij zeker gebracht.’

Over de Honours Academy

De Honours Academy biedt vwo-scholieren, bachelor- en masterstudenten kansen om zich extra te ontwikkelen naast hun reguliere opleiding. Het Honours College (30 EC) is qua studentaantallen en studielast het grootste honoursprogramma. 

Honoursonderwijs is interdisciplinair en outside-the-box: studenten van verschillende opleidingen leren van elkaar en werken samen met organisaties buiten de universiteit.

Voor docenten is honoursonderwijs een proeftuin waar ze kunnen experimenteren met vernieuwend onderwijs. Vorig jaar vierde de Honours Academy haar 10-jarig bestaan.

Tekst: Michiel Knoester
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.