Van LUC naar het klaslokaal: een inspirerende reis van student tot docent
Van het verkennen van internationale vraagstukken bij Leiden University College (LUC) tot het vormen van jonge geesten in de klas: LUC-alumna Malou den Dekker vertelt hoe haar academische reis leidde tot een carrière in het onderwijs. Tegenwoordig doceert ze Aardrijkskunde, Individuals & Societies en Perspectives, waarbij ze voor elk vak een brede, interdisciplinaire aanpak hanteert.
Wat sprak je aan om je aan te melden bij LUC, en welke studie-interesses had je toen je daar begon?
'Ik was erg enthousiast over de kans om naar een University College in Nederland te gaan vanwege hun Engelstalige programma. Hoewel ik Nederlands ben, ben ik niet in Nederland opgegroeid en wilde ik liever niet in het Nederlands studeren. De interdisciplinaire aanpak van LUC sloot goed aan bij mijn brede academische interesses. In eerste instantie wilde ik iets met politieke kunst doen, maar nadat dat programma werd stopgezet, verkende ik in mijn eerste jaar de vier Global Challenges-vakken. Tijdens het vak over diversiteit dacht ik: 'Ja, dit is het voor mij!''
Wist je al dat je een carrière in het onderwijs wilde volgen? Hoe is dat idee zich verder ontwikkeld tijdens je tijd bij LUC?
'Die realisatie kwam veel later. Tijdens mijn tijd op LUC volgde ik een vak genaamd het Community Project, dat zich richtte op multicultureel onderwijs in Den Haag. Ik vond het vak geweldig, maar op dat moment dacht ik nog niet serieus na over onderwijs als een langetermijncarrière. Na mijn masteropleiding heb ik Engels lesgegeven in Portugal, voornamelijk om de tijd te doden tijdens de Covid-19-pandemie. Maar toen begon ik steeds meer passie te voelen voor het lesgeven. Ik wilde de grotere ideeën onderwijzen die ik had geleerd, zoals de huidige wereldproblemen. Uiteindelijk keerde ik terug naar Nederland voor het World Teachers Programme in Leiden, en dat was het moment waarop ik me volledig toewijdde aan het lesgeven.'
Hoe denk je dat je studie aan LUC invloed heeft gehad op het werk dat je nu doet?
'Mijn studie aan LUC heeft een enorme invloed gehad. Leren van veel verschillende disciplines heeft me goed geholpen om ideeën te verbinden tussen verschillende onderwerpen die ik behandel met de studenten. De interdisciplinaire aanpak van LUC weerspiegelt de manier waarop ik nu lesgeef: samenwerken, kritisch denken en communicatieve vaardigheden ontwikkelen. Het koesteren daarvan is essentieel voor mijn huidige onderwijsmethode. Ik heb echt het gevoel door LUC als mens gegroeid te zijn, het was zeker essentieel voor mijn ontwikkeling. Het bood me ook de flexibiliteit om verschillende interesses te verkennen, en ik weet niet of ik in het onderwijs terecht was gekomen als ik niet de tijd had gekregen in mijn studie om dat te doen.'
Had je tijdens je tijd op LUC professoren die invloed hebben gehad op je beslissing het onderwijs in te te gaan?
'Ik ben heel dankbaar voor veel van de docenten aan LUC. Met name Dr. Daniela Vicherat Mattar, Dr. Ann Wilson, Dr. Adam Buben en Aernout van Lynden. Ze waren allemaal ongelooflijk ondersteunend en aanmoedigend, en ik vond hen inspirerend als docent. Terugkijkend denk ik dat zij me een gevoel van vertrouwen hebben gegeven dat me misschien heeft geholpen in het worden van de docent die ik nu ben.'
Heb je een bijzonder moment of een ervaring met studenten of collega's die je zou kunnen delen?
'Waar ik trots op ben, is het werk dat ik heb gedaan als adviseur van de Studentenraad. De afgelopen twee jaar heb ik met een groep jongeren gewerkt en het is ongelooflijk om deze zeer capabele 17-jarigen te zien groeien en dingen te zien doen met slechts een beetje begeleiding. Wat echt voldoening geeft is wanneer de studenten zelf verantwoordelijkheid beginnen te nemen. Je helpt ze wanneer dat nodig is, maar uiteindelijk wordt het volledig geleid door de student en word jij minder belangrijk in het proces omdat ze begrijpen waar ze op moeten letten.'
Sommige studenten kunnen aarzelen of onzeker zijn om het onderwijs in te gaan. Wat zou je zeggen om hun twijfels weg te nemen?
'Ik snap het: het is geen beroep dat de reputatie krijgt die het verdient, en het wordt ook niet gecompenseerd. Het was voor mij ook een hele tijd onduidelijk of ik wel een lesbevoegdheid kon krijgen met een Liberal Arts and Sciences-achtergrond, en ik dacht dat de drempels hoger waren dan ze in werkelijkheid zijn. Maar als je een master hebt in een relevant vakgebied, kun je in slechts een jaar een volledig gekwalificeerde leraar worden, vooral in Nederland waar het proces behoorlijk gestroomlijnd is.
Ik realiseerde me dat ik het leuk vind om met mensen om te gaan, en lesgeven is zo'n sociale baan. De impact die je hebt is direct. Je plant een les, geeft hem en krijgt meteen feedback - of het nu goed ging of niet. Het is een snelle baan, wat bij me past omdat ik van een uitdagende omgeving houd, en die snelle feedback is echt een bron van voldoening. Dus als je iemand bent die graag snel resultaten ziet en graag met mensen werkt, dan zou het onderwijs perfect bij je passen. '
Leiden University College (LUC)
Leiden University College, opgericht door Universiteit Leiden in 2010, biedt een brede, kleinschalige Liberal Arts & Sciences-opleiding met ongeveer 600 ingeschreven studenten en een campus met studentenkamers in Den Haag. De klassen zijn kleinschalig, met gemiddeld slechts 18 studenten per klas.
Tekst: Job Van de Waeter