Universitair liefdeskoppel trouwt ‘voor heel Leiden’ op 3 oktober

Ze kennen elkaar al van kleins af aan, maar verliefd werden Rianne en Tom pas toen ze samenwerkten op de universiteit. Die liefde mondde afgelopen 3 oktober uit in een sprookjeshuwelijk tussen het feestgedruis.

Rianne van der Reek en Tom Stapper, beiden werkzaam bij Studenten- en Onderwijszaken, gaven elkaar tijdens de viering van 450 jaar Leidens Ontzet het jawoord. In die 450-jarige traditie was het nooit voorgekomen dat stellen op 3 oktober konden trouwen in Leiden, tot nu. Rianne en Tom kregen samen met één ander stel de mogelijkheid om tijdens de feestdag op het gemeentehuis met elkaar te huwen.

Haring, wittebrood en pers

Toch was dat niet de plek waar hun bijzondere dag begon. ‘Om 8 uur stonden we bij de Waag om net als andere Leidenaren haring en wittebrood te halen. Maar tot mijn schrik stond daar heel veel pers, Hart van Nederland, Goedemorgen Nederland, Editie NL. Daar zag ik Rianne voor het eerst in haar jurk en iedereen begon te applaudisseren’, vertelt Tom.

Koning en zingende massa

Daarna volgde een uitgebreide ceremonie op het stadhuis en had het pasgetrouwde stel in de Lakenhal een ontmoeting met koning Willem-Alexander. ‘En vanuit daar moesten we heel snel naar de Grote Optocht, waar een koets op ons stond te wachten. De optocht werd zelfs iets vertraagd omdat we door de massa heen moesten’, vertelt Rianne. ‘Iedereen was voor ons aan het klappen en zingen, dat was heel speciaal.’ De twee bezochten ook nog de nostalgische kermis en sloten hun dag af bij het vuurwerk.

Van het jawoord naar een koets in de Grote Optocht

Vonk

Hoewel ze elkaar al sinds kleins af een kennen, ontstond hun vriendschap tijdens de 3 oktoberfeesten. Maar een echte vonk sloeg pas over toen ze in de coronacrisis samen kwamen te werken op de rechtenfaculteit. ‘Door corona kregen we allebei andere taken bij de universiteit en stonden bijvoorbeeld opeens samen te schilderen of schoon te maken. Dat is wel een hele bijzondere tijd geweest.’

Bijzondere naam