Leren over digitale governance in Estland met het Erasmus+ Blended Intensive Programma
Het Erasmus+ Blended Intensive Programma (BIP) is een kort en intensief mobiliteitsprogramma, gefinancierd door de Europese Unie, dat online leren combineert met een korte reis voor onderwijs op locatie.
Deze zomer namen Dr. Julián Villodre, Assistant Professor aan het Instituut voor Bestuurskunde en onderdeel van het The Hague Centre for Digital Governance, samen met MSc-student Bestuurskunde Timothy deel aan het BIP, 'Civic Competence in Creative Cities: How Digital Innovations Contribute to Durable Democracies,' georganiseerd door de Universiteit van Tartu in Estland.
Het Erasmus+ BIP bood studenten een unieke kans om digitale governance te verkennen—een gebied waarin Estland wereldwijd toonaangevend is. 'Studenten kregen praktijkervaring met professionals bij toonaangevende cases,' legde Dr. Villodre uit. De cursus bestond uit anderhalve week leren op locatie in Tartu, gevolgd door twee weken online leren.
Voor Timothy, die al lange tijd de rol van Estland in digitale innovatie bestudeerde, was het BIP een spannende kans om deze vooruitgangen van dichtbij te zien. 'Ik had tijdens mijn academische carrière vaak Estse digitale diensten geciteerd en aangehaald,' deelde hij. Het programma stelde hem in staat om dieper in te gaan op onderwerpen zoals e-deliberatie en e-voting, die meestal niet aan bod komen in zijn masteropleiding. Hoewel zijn studie aan de FGGA een sterke basis bood, stelde het BIP hem in staat om deze onderwerpen in meer detail en vanuit meerdere disciplines te verkennen—niet alleen bestuurskunde, maar ook politicologie, digitale diensten en geschiedenis.
Dr. Villodre benadrukte hoe het BIP aansluit bij het groeiende belang van digitalisering voor de interacties tussen overheid en burgers—een focus die steeds meer vertegenwoordigd is aan de FGGA, zoals in het nieuwe track Digitalisering, Bestuur en Maatschappij in de Bachelor Bestuurskunde.
Een van de meest verrijkende aspecten van het BIP was de interdisciplinair en internationale aard ervan. Timothy leerde samen met academici uit diverse academische achtergronden, van politicologie tot technische disciplines, en uit verschillende landen: 'Soms leven we in een bubbel en mengen we ons alleen met degenen in onze faculteit, maar met dit programma begreep ik hoe studenten in landen zoals Tsjechië en Letland dezelfde onderwerpen vanuit verschillende perspectieven bestuderen.' Deze diversiteit creëerde levendige en verrijkende discussies in de cursus.
Een van de belangrijkste voordelen van het BIP is de financiële toegankelijkheid. Studenten ontvangen Erasmus+ financiering die reis- en dagelijkse uitgaven dekt. 'Dit programma zorgt ervoor dat je je geen zorgen hoeft te maken over het financiële aspect,' merkt Timothy op. 'Je wordt betaald om te reizen, je leert iets nieuws, en je komt terug vol innovatieve ideeën—wat wil je nog meer? Als je je pauze zinvol en memorabel wilt maken, is dit een van de beste kansen. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je niet zou gaan!'
Naast de academische inhoud omvatte het BIP ook een sociaal component, met excursies naar een museum, ministeries en een ecodorp. Deze activiteiten boden studenten de kans om met hun medestudenten te verbinden terwijl ze Estland verkenden. De Universiteit van Tartu zorgde voor een soepele ervaring, met zowel academische als sociale activiteiten die bedoeld waren om studenten te helpen genieten van hun tijd in het buitenland.