Geen student te zien en toch drukbezocht: de Online Master Open Dagen
‘Stilte op de gang, A.U.B.’ klinkt onverwacht op een open dag waar 5000 studenten zich oriënteren. Vanuit twaalf studio’s in Leiden en Den Haag zijn tijdens de Online Master Open Dagen presentaties gegeven, waar geïnteresseerde studenten alles te weten kwamen over hun toekomstige studie.
Tussen de verschillende voorlichtingen van 45 minuten door is het donderdag en vrijdag even druk op de gangen van evenementenlocatie ECC in Leiden. Laptops worden geïnstalleerd, camera’s goed gezet en presentaties voor de laatste keer doorgenomen. Dan gaan de deuren dicht, de camera’s aan en is het weer stil op de gangen.
Docenten, opleidingscoördinatoren en masterstudenten vertellen geïnteresseerde studenten over hun master en ze beantwoorden veel vragen. Die zijn vooral heel praktisch: ‘Kan ik de studie combineren met een andere master?’ ‘Kan ik met mijn vooropleiding aan deze master beginnen?’ ‘Wat zijn mijn baankansen?’
Master Open Dag: 14 februari
Op 14 februari is er nog een open dag, deze keer op locatie. Tijdens de Master Open Dag kom je alles te weten over het studieprogramma van onze masteropleidingen, de toekomstperspectieven ervan en wat de Universiteit Leiden onderscheidend maakt. Ga in gesprek met studenten, alumni en docenten en stel hen je vragen over studeren in Leiden en Den Haag. Meer informatie en aanmelden
‘In bijna 450 jaar Universiteit Leiden hebben we nooit een economieopleiding gehad’
Ongelijkheid, klimaat en technologische verandering
Een nieuwe masteropleiding is Economie van de Publieke Sector. ‘In bijna 450 jaar Universiteit Leiden hebben we nooit een economieopleiding gehad’, zegt Jim Been, opleidingsdirecteur van de afdeling Economie. ‘Wij verzorgden alleen maar economievakken binnen andere opleidingen.’ Maar vanaf volgend jaar starten zowel een bachelor als master rondom economie in Den Haag. En daar is hij zichtbaar trots op.
De nieuwe master ligt heel dicht tegen de beleidswereld aan vertelt Been. ‘De opleiding reageert op vragen vanuit ministeries, planbureaus en andere spelers in het publieke domein. Die merken dat er een hiaat is tussen de net afgestudeerde economen en wat er nodig is om direct impact te hebben bij zo'n organisatie. Wie bij ons afstudeert, is de beleidseconoom van de toekomst.’ Er wordt dan ook veel aandacht gegeven aan actuele thema’s, zoals ongelijkheid, klimaat en technologische verandering.
De opleiding is niet alleen theoretisch, studenten gaan ook debatteren, beleidsnotities schrijven en gesprekken oefenen waarbij onderhandeld moet worden. ‘Je bent eigenlijk een kant en klare beleidseconoom als je klaar bent.’
Met een master voor de klas
Ook het tweejarige programma Educatieve Master Primair Onderwijs is nog vrij nieuw. De derde lichting is in september begonnen aan de opleiding die een samenwerking is tussen Universiteit Leiden, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. ‘Na deze master kan je leraar worden in het basisonderwijs’, legt Anne Helder uit die de opleiding vanuit Leiden coördineert. Tijdens de opleiding krijgen studenten veel kennis mee, waardoor ze goed kunnen inspelen op de snel veranderende eisen in het basisonderwijs.
Studenten met verschillende achtergronden kunnen zich aanmelden voor de opleiding, hoewel sommigen misschien een extra vak moeten volgen. ‘Iedereen is heel welkom, want het is leuk om in de opleiding gebruik te kunnen maken van verschillende expertises. En het is natuurlijk fantastisch voor het onderwijs.’
‘Door zo breed te oriënteren, kan je begrijpen hoe onze toekomstige zorg eruit zou moeten zien.’
Begrijpen waar de knelpunten in de zorg zitten
Student Rochnie Noëlle Booij volgt de master Health, Ageing and Society parttime naast haar master Personilized Medicine aan de VU en vertelde op de open dag hoe zij de studie ervaart. ‘Ik merk dat er best wel veel complexe uitdagingen zijn binnen de gezondheidszorg en dan voornamelijk de ouderenzorg. Als ik als medisch professional ga werken, wil ik kunnen begrijpen waar die uitdagingen vandaan komen en waar de knelpunten zitten. Ook wil ik graag meer weten over het perspectief van ouderen.’
Tijdens de master wordt onder andere dieper ingegaan op wat er in een lichaam gebeurt als het ouder wordt en hoe de gezondheidszorg is ingericht in binnen- en buitenland. Ook zijn er lessen over het ouderenperspectief, waarin studenten leren waar ouderen tegenaan lopen en wat ze belangrijk vinden. ‘Door zo breed te oriënteren, kan je begrijpen wat de uitdagingen in de gezondheidszorg zijn en hoe onze toekomstige zorg eruit zou moeten zien.’
Meer mensen nodig in het veld van crisis en veiligheid
Crisis and Security Management is de op een na grootste master die wordt gegeven aan de Universiteit Leiden. Niet gek misschien, want de master gaat over onderwerpen die de laatste jaren steeds belangrijker zijn geworden. Universitair docent Ernst Dijxhoorn: ‘Er zijn heel veel crises in de wereld. Denk aan de klimaatcrisis met alles gevolgen daarvan en de internationale veiligheidssituatie die de afgelopen tijd behoorlijk is verslechterd. Ook wordt steeds meer gezien als een veiligheidsissue, zelfs als het eigenlijk helemaal geen crisis is. Op al die manieren is het veld crisis and security management geëxplodeerd.’
En voor dat veld zijn mensen nodig bij heel veel verschillende organisaties. Binnen de master kunnen studenten kiezen voor een van de zes specialisaties. Dijxhoorn: ‘Voor ons is een open dag als deze heel belangrijk, omdat we willen dat studenten goed geïnformeerd een keuze maken.’
Tekst: Dagmar Aarts