Duurzaamheidsmonitor 2023: Universiteit Leiden realiseert forse CO2-reductie

Uit de Duurzaamheidsmonitor 2023 blijkt dat de Universiteit Leiden haar duurzaamheidsinspanningen krachtig voortzet. De universiteit werkt aan een groenere campus en het integreren van duurzaamheid in onderwijs en onderzoek. Daarnaast zette zij stappen om kritischer te kijken naar samenwerkingen met de fossiele industrie.

De universiteit heeft al flinke vooruitgang geboekt in de verduurzaming van haar campus, is te zien in de Duurzaamheidsmonitor 2023. Een van de meest opvallende resultaten is de CO₂-reductie van 47% ten opzichte van 1990, mede bereikt door het fors terugbrengen van het aardgasverbruik en de uitbreiding van het aantal zonnepanelen tot meer dan 5000 stuks. Dit is een belangrijke stap in het behalen van de doelstelling van een CO₂-neutrale campus in 2050. Daarnaast is er in 2023 gewerkt aan vergroening van de campussen met groene daken en biodiverse tuinen.

De universiteit beschouwt zichzelf als een ‘change agent’ met de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame toekomst. Naast het verkleinen van haar eigen voetafdruk, streeft de universiteit ernaar een leidende rol te spelen in het onderwijs, onderzoek en maatschappelijke betrokkenheid rondom duurzaamheid.

Duurzaam onderwijs en onderzoek

In 2023 zijn inter- en transdisciplinaire samenwerkingen verder versterkt binnen de universiteit. Met programma's zoals Liveable Planet, het Leiden Biodiversity Network en het Citizen Science Lab worden medewerkers, studenten en maatschappelijke partners samengebracht om gezamenlijk te werken aan urgente duurzaamheidsvraagstukken. Zo stimuleert het Liveable Planet-programma samenwerking over faculteitsgrenzen heen, terwijl het Citizen Science Lab de betrokkenheid van burgers bij wetenschappelijk onderzoek bevordert.

Ook is in 2023 besloten om kritischer te kijken naar samenwerking met de fossiele industrie. In 2023 is een debat geweest met studenten, onderzoekers en medewerkers om het gesprek aan te gaan over de relatie van de universiteit met fossiele bedrijven. Hoewel het beleid nog in ontwikkeling is, is een lijst met lopende samenwerkingen openbaar gemaakt. De komende periode wordt verder gewerkt aan nieuwe criteria voor het toetsen van nieuwe samenwerkingen met partners uit de fossiele industrie. Hierin willen we afbakenen of, en zo ja, onder welke condities we willen samenwerken met deze partijen.

In 2023 is de universiteit gestart met de Laboratory Efficiency Assessment Framework (LEAF)-pilot. Dit programma helpt laboratoria om duurzamer te werken, met focus op het verminderen van energieverbruik, afval en het efficiënter inzetten van middelen. Vijftien laboratoria hebben zich bij dit programma aangesloten, waarvan er zes in 2023 een bronzen certificaat behaalden voor hun inspanningen. Een bronzen certificaat wordt behaald als een lab-unit of onderzoeksgroep een lijst met criteria toepast en verankert in hun dagelijkse werk. Het doel is om in 2024 alle laboratoria een bronzen certificaat te laten behalen en het programma verder uit te breiden naar andere faculteiten.

Naar een duurzame toekomst

De Duurzaamheidsmonitor 2023 toont dat de Universiteit Leiden stappen blijft zetten om haar duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, met belangrijke initiatieven in zowel onderwijs, onderzoek als campusbeheer. De focus voor de komende jaren ligt op verdere integratie van duurzaamheid in het onderwijs en onderzoek en de reductie van de CO2 uitstoot, Daarmee blijft de universiteit bijdragen aan een groene, gezonde en inclusieve toekomst.