Duurzaamheid in en rond het Herta Mohr: Ontdek de interactieve infographic

Het Herta Mohr is voorloper op het gebied van duurzame innovaties, zowel onder de gebouwen van Universiteit Leiden als daarbuiten. Het is het eerste volledig aardgasvrije gebouw in eigendom van de universiteit en met de nieuwe WKO-installatie (WarmteKoudeOpslag) wordt jaarlijks al 150.000 kg CO2 -uitstoot voorkomen. Het gebouw scoort ‘Excellent’ in de wereldwijd erkende BREEAM-certificering voor het beoordelen en certificeren van de duurzaamheid van gebouwen en bouwprojecten.

Op ieder gebied is bij de renovatie rekening gehouden met het verminderen van de ecologische voetafdruk; van management, gezondheid, energie, water, materialen, afval, vervuiling, innovatie en zelfs natuurbehoud, zoals de aanleg van slaapplaatsen voor vleermuizen uit de omgeving. Deze ontwikkeling sluit aan bij de strategie van de universiteit om toekomstbestendige en natuurinclusieve gebouwen te realiseren, die het klimaat minimaal belasten en volledig functioneel zijn voor de faculteit.

Uitdagende puzzel

Het bouwproces vroeg om aanzienlijke creativiteit en inspanning van alle betrokkenen. Zo moesten de beeldbepalende paddenstoelkolommen in het gerenoveerde gebouw behouden blijven, terwijl deze elementen een energetische uitdaging vormden, omdat ze in de winter koudebruggen vormen in het gebouw. Ook leidde de duurzame renovatie tot keuzes in het gebouw die verder gaan dan esthetiek. Zo bevinden zich in het Herta Mohr verschillende elementen van kaal beton, vanuit de overweging dat dit materiaal in de toekomst weer hergebruikt kan worden. De complexe puzzel van gebruikerswensen, wettelijke eisen en noodzaak tot verduurzamen heeft geleid tot een innovatief ontwerp en een geslaagde renovatie van het gebouw.

Klimaatadaptieve buitenruimte

Ook de ruimte om het gebouw heen is meegenomen in de duurzame ontwikkeling. Bij het maken van een nieuw ontwerp voor de voortuin, lag er een uitgelezen kans om de meest actuele eisen voor een klimaatadaptieve en biodiverse inrichting van het terrein toe te passen. Met behulp van Atelier Groenblauw is het voorplein bestand tegen hittestress en zware regenbuien, en zal het vanaf het voorjaar van 2025 als extra ‘stepping stone’ dienen voor wilde bijen uit de Hortus botanicus. Fietsen kunnen geparkeerd worden in de kelder, zodat het groene plein echt kan bijdragen aan welzijn en ontmoetingen van studenten én medewerkers. Bovendien vormt het een mooie aansluiting op de groene Singelparkroute.

Interactieve infographic: alle duurzame maatregelen in één overzicht

Lees en bekijk in een nieuwe infographic alle duurzaamheidsmaatregelen die in en rond het Herta Mohr en het plein zijn toegepast. Van ondergrondse installaties tot het dak, elk aspect van het gebouw is ontworpen met het oog op de toekomst. Ook via Qr-codes op de paaltjes in de voortuin kunnen medewerkers en studenten, maar ook voorbijgangers en bezoekers, deze informatie bekijken. Daarnaast blijft de infographic beschikbaar op de website van de universiteit, via de pagina “Locatie Herta Mohr”.

Klik op de afbeelding om de infographic te ontdekken!

Herta Mohr