Pawel Czerwinski

De toekomst is queer en technologisch. En ook menselijk.

De geschiedenis van de LGTBI+-gemeenschap, diepgaand getekend door episodes van geweld, repressie en discriminatie, is ook de geschiedenis van de strijd voor sociale verandering en de verovering van burgerrechten, zonder welke hedendaagse westerse democratieën niet te begrijpen zouden zijn. Recentelijk zijn concrete beleidsmaatregelen op het gebied van affectieve, seksuele en genderdiversiteit voortgekomen uit theoretische reflectie en collectieve actie gedurende de afgelopen decennia. De generaties die deze reis zijn begonnen, zijn degenen die vandaag de dag de ouderdom bereiken.

Leidende stemmen binnen het LGBTI+-discours

Het Internationale Congres van LGTBI+ Ouderen is een belangrijk platform dat agenten en entiteiten, evenals onderzoeks- en artistieke initiatieven uit verschillende disciplines en landen samenbracht. Het congres presenteerde geweldige sprekers, zoals Mani Bruce Mitchell, de eerste persoon in Nieuw-Zeeland die uitkwam als intersekse persoon, Marina Echebarría Sáenz, de eerste trans vrouw die een universitaire leerstoel in Spanje bekleedde, Celeste González, een bekende trans kunstenaar, en Caine Youngman, een LGBTIQ+-activist en een van de leidende stemmen van het Afrikaanse continent bij Pan Africa van de International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans, and Intersex Association (ILGA PAI) - onder vele anderen.

Fundación 26 Diciembre organiseerde dit congres als een unieke kans om een dialoog tussen disciplines te bevorderen, als onderdeel van hun opleidingsinitiatieven gericht op het promoten van brede bewustwording en een intergenerationele en intersectionele betrokkenheid.

Verleden, Heden en Toekomst

Het congres draaide om drie pijlers: Verleden, Heden en Toekomst. Dit zijn drie onvermijdelijke en universele ervaringscategorieën die we, op bepaalde momenten in het leven, vaak als vanzelfsprekend beschouwen. Voor LGTBI+ ouderen krijgen deze begrippen een bijzondere betekenis, iets dat Fundación 26 Diciembre heeft geïdentificeerd, zowel in werken over het geheugen van de LGTBI+ gemeenschap als in innovatieve projecten voor sociale interventie met ouderen.

De toekomst is queer en technologisch. En ook menselijk.

De LGBTQAI+-gemeenschap is altijd een baken van technologische innovatie geweest, vooral als het gaat om ontmoetingsplatformen. Door sociale normen uit te dagen en veilige ruimtes te zoeken om te verbinden, hebben we digitale tools ontwikkeld die de manier waarop mensen contact leggen, hebben veranderd. Maar wat brengt de toekomst? Eduard Fosch-Villaronga onderzocht hoe technologische innovaties invloed hebben op de LGBTI+-gemeenschap en pleitte voor een kritische blik op technologische ontwikkelingen. Eduard legde ook uit hoe technologie, met verantwoord ontwerp, ons mogelijkheden biedt die eerder alleen denkbaar waren. Kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld, maakt de ontwikkeling mogelijk van sterk gepersonaliseerde chatbots die emotionele en psychologische ondersteuning bieden die is afgestemd op de individuele behoeften van mensen, evenals tools voor het zoeken naar werk die prioriteit geven aan inclusieve en gemeenschapsvriendelijke bedrijven. De lezing eindigde met een reflectie op de langetermijnimpact die deze technologieën kunnen veroorzaken en hoe we ervoor kunnen zorgen dat deze tools ons niet van onze menselijke natuur scheiden.

Víctor Mora Gaspar, Eduard Fosch-Villaronga en Konstantinos Argyriou

Dank!

Eduard wil Víctor Mora Gaspar en Konstantinos Argyriou van Fundación 26 de Diciembre bedanken voor het organiseren van het evenement en voor het samenbrengen van de gemeenschap om zulke belangrijke onderwerpen te bespreken.