CvB en UR overleggen over beveiligingsmaatregelen

In een vertrouwelijk overleg hebben de Universiteitsraad (UR) en het College van Bestuur (CvB) overleg gevoerd over de beveiliging binnen onze gebouwen, mede naar aanleiding van de berichtgeving in de media hierover afgelopen zomer. De UR heeft zorgen gedeeld van personeel en studenten, juist vanwege de maatregelen die bedoeld zijn om de veiligheid te waarborgen.

Tijdens die bijeenkomst op 9 september 2024 heeft het CvB de UR geïnformeerd over de aanleiding en context van de extra beveiligingsmaatregelen. Het College is ingegaan op de specifieke situatie van het Wijnhavengebouw in Den Haag en heeft uitgelegd waarom daar volgens het CvB andere veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn. Het CvB heeft ook uitleg gegeven over de maatregelen die in eerdere berichtgeving zijn genoemd, zoals beveiligers in burgerkleding, bevoegdheden van beveiligingsmedewerkers, de rol van student-assistenten, de rol van de universiteit en de samenwerking met politie, justitie en van de gemeente. Vertrouwelijkheid van deze bijeenkomst was noodzakelijk, omdat bij het publiekelijk delen van de informatie er door derden misbruik van zou kunnen worden gemaakt.

Het beveiligingsbeleid is een bijzonder lastig onderwerp om te bespreken binnen een context waar een publiek debat de norm moet zijn. Vanuit zijn rol als medezeggenschapsorgaan verlangt de Raad van het College dat er maximale transparantie is, ook voor wat betreft zijn afwegingen ten aanzien van het veiligheidsbeleid. Aan de andere kant wijst het CvB erop dat er grenzen zijn aan deze transparantie, juist vanuit de zorg om de veiligheid van onze studenten en medewerkers in onze gebouwen. Daarnaast zijn er bij de UR ook vragen over de wettelijke kaders en de proportionaliteit van de maatregelen.

De UR en het CvB hebben nog geen overeenstemming bereikt over dit onderwerp, maar gaan door met de dialoog over veiligheid en willen dit proces ook graag delen met medewerkers en studenten. CvB en UR zoeken nog naar een goede vorm voor de komende gesprekken. Ook bekijken ze hoe er binnen de reguliere overlegstructuur plaats is voor het delen van gevoelige, vertrouwelijke zaken.

In de Overlegvergadering van de UR van 14 oktober 2024 zal het onderwerp verder besproken worden.