Beeldverslag universiteitspraalwagen in de Grote Optocht

De Grote Optocht was een feestelijk hoogtepunt in de viering van 450 jaar 3 oktober. Studenten en medewerkers van de universiteit liepen mee met een indrukwekkende praalwagen die het publiek meenam in een lopende tijdlijn van 1575 naar nu.

De stoet begon met de symbolische sleuteloverdracht van Willem van Oranje aan de stad Leiden. Vervolgens kwamen bekende Leidse alumni voorbij, zoals Christiaan Huygens, Aletta Jacobs en koning Willem-Alexander. Zij werden opgevolgd door het rijdende Zweetkamertje, waar toeschouwers hun handtekening konden zetten en een symbolische bul ontvingen. De optocht was compleet met de Nonnenbrug en natuurlijk het Academiegebouw.

Ruim 50 medewerkers van alle 7 faculteiten liepen mee, van hoogleraar tot receptionist en van promovendi. De één een doorgewinterde Leienaar, de ander een internationale collega die voor het eerst Leidens Ontzet meemaakte. Daarnaast sloten ook 35 feestende studenten aan.