Universiteit Leiden

nl en

Science for Sustainable Societies: een nieuwe interdisciplinaire bacheloropleiding

Hoe pak je grote milieuvraagstukken en maatschappelijke transities zo interdisciplinair mogelijk aan? Vanaf het studiejaar 2025-2026 onderzoeken studenten deze vraag in de nieuwe bacheloropleiding Science for Sustainable Societies.

Klimaatverandering, biodiversiteitsverlies, vervuiling: het zijn niet de minste onderwerpen die de studenten van de nieuwe interdisciplinaire bacheloropleiding gaan bestuderen. De opleiding onderscheidt zich door een sterke nadruk op interdisciplinair onderwijs.

Thijs Bosker, universitair hoofddocent Milieuwetenschappen, legt uit: ‘Dit betekent dat studenten niet alleen kennis opdoen vanuit één vakgebied, maar juist leren om verbindingen te maken tussen verschillende disciplines zoals ecologie, milieuwetenschappen, psychologie, antropologie en bestuurskunde. Het is cruciaal om niet alleen te snappen wat de wetenschap achter het milieuprobleem is, maar ook na te denken over maatschappelijke transities om deze problematiek aan te pakken.’ De opleiding is een samenwerking van drie faculteiten: Sociale Wetenschappen, Wiskunde en Natuurwetenschappen en Governance and Global Affairs.

'In meer dan de helft van onze vakken staan natuurwetenschappers en sociale wetenschappers samen voor de klas.'

Een interdisciplinaire benadering

Marja Spierenburg, hoogleraar Antropologie en één van de oprichters van de opleiding, benadrukt het belang van een interdisciplinaire aanpak: ‘Om met duurzaamheid aan de slag te gaan, is milieuwetenschappelijke kennis essentieel. Tegelijkertijd wil je ook dat mensen hun gedrag aanpassen, en dat de kosten en baten van veranderingen eerlijk verdeeld worden in de samenleving. Er is dus een behoefte aan een brede maatschappelijke benadering.’

‘Je kunt complexe milieuvraagstukken niet oplossen door alleen als bijvoorbeeld bioloog of alleen als antropoloog te werken. We hebben elkaar nodig en moeten deze problemen gezamenlijk benaderen,’ zegt Bosker. Hij voegt toe dat het onderwijs vaak nog te gescheiden is: ‘Verschillende disciplines werken vaak in afzonderlijke werelden. Onze opleiding brengt deze werelden samen.’

Activerend leren en twee wetenschappers voor de klas

De opleiding richt zich op activerend leren. Naast hoorcolleges nemen studenten deel aan kleine werkgroepen, veldwerk en excursies, waar ze worden aangemoedigd om kritisch na te denken over het studiemateriaal en te discussiëren. Ook leren studenten om een probleem interdisciplinair te benaderen door ‘co-teaching’: ‘In meer dan de helft van onze vakken staan natuurwetenschappers en sociale wetenschappers samen voor de klas. We laten per thema zien wat de raakvlakken zijn en hoe je op een andere manier naar hetzelfde vraagstuk kunt kijken,’ licht Bosker toe. ‘Er is dus sprake van echte integratie tussen de vakgebieden.’

Afgestudeerden van de bachelor hebben straks een uniek profiel als bruggenbouwer en zijn essentieel voor de aankomende duurzaamheidstransitie. Ze zijn geschikt voor een breed scala aan functies, van beleidsmedewerkers bij overheidsinstanties en NGO’s tot consultants in het bedrijfsleven. ‘In interviews met potentiële werkgevers werd de behoefte aan professionals met een brede blik onderstreept. Er is behoefte aan mensen die verschillende aspecten van duurzaamheidsproblemen met elkaar kunnen verbinden, weten wie ze moeten inschakelen en welke vragen gesteld moeten worden,’ vertelt Spierenburg.

Mondiale vraagstukken

De vraagstukken die in de bachelor behandeld worden, zoals als klimaatverandering en vervuiling, zijn mondiaal van aard. Echter blijkt niet voor elke regio in de wereld dezelfde oplossing succesvol. Daarom is de bachelor volledig Engelstalig en daarmee beschikbaar voor internationale studenten. Ze leren van de mondiale context, van elkaar en over lokale verschillen. 

Al gaat de bachelor pas in september 2025 van start, het docententeam is nu al enthousiast aan de slag met de inhoud van het programma. ‘We doen iets dat voor ons ook inspirerend is, namelijk met heel andere typen wetenschappers samenwerken. We stappen uit de bubbel van enkel milieuwetenschappers, psychologen, bestuurskundigen of antropologen, en dat levert interessante manieren op om na te denken over innovatief en inspirerend onderwijs,’ vertelt Bosker.

De bacheloropleiding Science for Sustainable Societies start in september 2025. Ben je geïnteresseerd in de open dag of wil je je nu al aanmelden? Kijk dan op de pagina van de bachelor Science for Sustainable Societies.  

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.