Robin Buijs volgt Laura Broncz op als assessor van FSW

Laura Boncz was het afgelopen jaar als assessor van de Faculteit Sociale Wetenschappen lid van het faculteitsbestuur. Vanaf september neemt Robin Buijs het stokje van haar over. In dit artikel blikt Laura terug en kun je Robin ontmoeten.

Wat doet de assessor?

Het faculteitsbestuur geeft leiding aan de faculteit en beheert de portefeuilles onderwijs, onderzoek en organisatie. De assessor zit als student-lid in het faculteitsbestuur en vormt de schakel met de studenten. Zij kunnen bij de assessor terecht met klachten, en voor suggesties en ideeën. Verder heeft de assessor, naast Studentenzaken, ook Arbeidsmarktoriëntatie, Diversiteit & Inclusie en Medezeggenschap als portefeuilles.

Laura Boncz

Wat vond je van je rol als assessor, was dit zoals je het verwacht had?

Als ik terugkijk op de afgelopen twee jaar, kan ik met zekerheid zeggen dat het assessorschap me veel meer heeft geboden dan ik had verwacht. Het was bijzonder om zo intensief betrokken te zijn bij diverse activiteiten en projecten binnen de faculteit en de universiteit.

En wat vond je leukst om te doen?

Er zijn te veel waardevolle momenten om allemaal op te sommen, maar enkele hoogtepunten wil ik graag delen. Zo had ik de kans om deel te nemen aan de werkgroep over AI en Blended Education en de Kunstcommissie van FSW. Ook was ik betrokken bij de ontwikkeling van de Student Plaza FSW, maakte ik deel uit van het projectteam dat verantwoordelijk was voor de lancering van de Sociale Gedragscode op FSW, en mocht ik jureren voor de Casimirprijs, een prijs voor onderwijsteams die zich inzetten voor vernieuwing en innovatie in het onderwijs.

"Het was alsof ik een kijkje achter de schermen kreeg en ontdekte hoeveel er wordt nagedacht over zaken die vaak onzichtbaar zijn voor studenten"

Wat ik misschien wel het meest waardeerde, was het volgen van processen van begin tot eind: van de eerste brainstormsessies tot de uiteindelijke lancering. Een voorbeeld hiervan is de integratie van welzijns- en ondersteunende faciliteiten op een centrale locatie binnen onze faculteit. Het verbeteren van de toegankelijkheid en zichtbaarheid voor studenten en medewerkers voelde als een enorme prestatie en het was bijzonder om te zien hoe dit idee werkelijkheid werd.

Naast deze inhoudelijke successen heb ik veel nieuwe, inspirerende collega’s leren kennen en diepgaande inzichten gekregen in de uitdagingen waar onze faculteit en universiteit momenteel mee te maken hebben. Het was alsof ik een kijkje achter de schermen kreeg en ontdekte hoeveel er wordt nagedacht over zaken die vaak onzichtbaar zijn voor studenten. Het was een buitengewoon leerzame en waardevolle ervaring!

Laura tijdens de facultaire opening academisch jaar

Welke uitdagingen kwam je tegen? En waar ben je het meest trots op?

In het begin van mijn rol als assessor voelde ik me soms overweldigd door alles wat er te leren viel. Elk project was boeiend en ik wilde graag bijdragen en meedenken. Bovendien werd ik regelmatig uitgenodigd voor diverse initiatieven, waardoor het verleidelijk was om overal bij betrokken te zijn. Maar al snel leerde ik dat ik mijn tijd strategisch moest inzetten om mijn doelen binnen de gestelde termijn te bereiken. Vooral in mijn tweede jaar kreeg ik hier meer grip op. Dit jaar richtte ik me meer op projecten op universiteitsniveau. Hoewel deze vaak een langere doorlooptijd hebben, bieden ze de ruimte en tijd om dieper te verkennen en meer duurzame impact te maken.

Waar ik het meest trots op ben, is dat ik ondanks mijn drukke agenda als assessor mijn mastervakken heb kunnen volgen en mijn masterscriptie heb ingeleverd. Het was een uitdaging, maar een prestatie waar ik met voldoening en trots op terugkijk.

Wat zou je de nieuwe assessor, Robin, mee willen geven?

Het is goed om van tevoren doelen te stellen, maar de mooiste projecten zijn vaak diegene die spontaan op je pad komen. Veel dossiers lopen al langere tijd of komen op bepaalde momenten in het jaar steeds terug. Anticipeer hierop, maar onthoud ook: je hoeft niet alles te weten. Stap met een open blik in elk project en vertrouw op jouw unieke assessor-perspectief.

Zoek steun bij je mede-assessoren en leer van de collega’s om je heen. Voor je het weet, is het academisch jaar volgepland en voorbij gevlogen. Wie weet bevalt het je zo goed dat je er nog een jaar aan vastplakt! 😉 Ik weet er alles van…

Ontmoet de nieuwe assessor van FSW: Robin Buijs

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Robin start per 1 september als assessor van FSW. Heb je vragen aan hem, wil je meedenken over de onderwijsvisitatie of heb je andere ideeën? Spreek Robin dan gerust aan in de wandelgangen, of stuur een mailtje naar assessor@FSW.leidenuniv.nl