Resultaten Nationale Studenten Enquête: Docentwaardering hoog beoordeeld; arbeidsmarktvoorbereiding blijft ontwikkelpunt

De NSE is afgenomen in het eerste kwartaal van 2024. Een derde van de studenten aan de Universiteit Leiden vulden de enquête in. Docentwaardering en sfeer zijn hoog beoordeeld, arbeidsmarktvoorbereiding en studentenwelzijn blijven ontwikkelpunten.

Een derde van de studenten aan de Universiteit Leiden vulden de 2024 NSE-enquête in, wat ruim 2700 euro opleverde voor het onderzoeksproject Livable Planet. De respons aan onze universiteit ligt iets lager dan vorig jaar, maar is nog steeds hoger dan de landelijke cijfers.

Studenten beoordeelden hun opleiding en het onderwijs dat zij krijgen op een schaal van 1 t/m 5, variërend van zeer ontevreden/oneens tot zeer tevreden/eens. Gemiddeld waarderen studenten van Universiteit Leiden hun opleiding met een 3,88. Dit cijfer is stabiel in vergelijking met vorige edities van de NSE.

Docenten en sfeer hoog beoordeeld

Studenten zijn erg tevreden over de sfeer op hun opleiding; ook in vergelijking met andere brede universiteiten. Bovendien worden docenten aan Universiteit Leiden hoog beoordeeld. Met name de inhoudelijke deskundigheid van docenten wordt hoog gewaardeerd. Vergeleken met wo-studenten in Nederland, zijn studenten van Universiteit Leiden op de meeste onderwerpen gemiddeld positiever over hun docenten. De waardering van docenten is belangrijk, ook ten aanzien van de rol die zij kunnen vervullen in het contact met, de voorlichting over en het opdoen van vaardigheden voor de beroepspraktijk.

Studentoordelen ondersteunen universitair beleid op arbeidsmarktvoorbereiding

In vergelijking met andere thema’s wordt de arbeidsmarktvoorbereiding opnieuw lager beoordeeld dan andere aspecten van opleidingen aan de Universiteit Leiden. Ook scoren we hierop wederom lager dan andere (brede) instellingen. Naar aanleiding van de uitkomsten van de NSE 2023 zijn in het afgelopen jaar door o.a. Career Services acties ondernomen die het opdoen van vaardigheden voor de arbeidsmarkt in het curriculum moeten bevorderen. Onder meer in het kader van de ambities Vaardigheden en Oriëntatie op de arbeidsmarkt van de onderwijsvisie zet de universiteit hierop in.

Behoefte aan studentondersteuning blijft groot

Het percentage studenten dat in deze NSE aangeeft behoefte te hebben aan extra ondersteuning (60%) is opvallend. Net als in voorgaande jaren wordt psychisch welzijn aangeduid als het meest belangrijke aspect waarop studenten extra ondersteuning behoeven. Deze aanhoudende behoefte wordt herkend door het team studentpsychologen bij Student Support Services. De Student Support Groups die worden georganiseerd zitten bijvoorbeeld snel vol.

Opvolging resultaten per faculteit en opleiding

De komende tijd worden de NSE-resultaten besproken in de opleidingscommissies, waarin studenten en docenten meepraten over waar hun eigen onderwijs kan worden verbeterd. De uitkomsten worden vervolgens door facultaire kwaliteitszorgmedewerkers geanalyseerd en voorbereid voor de opleidingen. De resultaten zijn beschikbaar via het Onderwijsdashboard. De faculteiten en opleidingen communiceren  de komende periode naar hun studenten en docenten welke (verbeter)punten uit de NSE voor hun opleiding naar voren zijn gekomen en hoe aandachtspunten worden opgepakt.

Meer weten?

Bekijk alle scores op de NSE-kernthema’s van de Universiteit Leiden en het landelijk wo-gemiddelde in de factsheet of zoek op hoe jouw opleiding is beoordeeld via het NSE Dashboard.

Voor de verbetering van het onderwijs is de NSE niet het enige instrument. Ook wordt er gebruikgemaakt van cursus- en programmaevaluaties en natuurlijk van signalen uit de medezeggenschap. Met  de gebundelde informatie uit deze informatiebronnen wordt bekeken wat er goed gaat binnen het onderwijs, en waar nog meer aandacht aan geschonken kan worden.

Foto: Anna Loh