Opening Gorlaeus Gebouw groots gevierd

Confetti, steltenlopers en de nieuwe Einsteinfontein. Op maandag 2 september is het Gorlaeus Gebouw van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen feestelijk geopend. Samen met Constantijn van Oranje knipte een aantal studenten het lint door. Decaan Jasper Knoester: ‘Het gebouw staat, nu is het aan onze studenten en onderzoekers om de bouwstenen te leveren voor de kennis en innovaties van morgen.’

Het publiek verzamelt zich buiten op het prachtige nieuwe campusplein. Eerste stop: de Einsteinfontein, ontworpen door de Leidse natuurkundige Vincent Icke. Decaan Jasper Knoester en voorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow hebben de eer om de openingsceremonie in gang te zetten. Met een druk op de knop zetten ze samen de fontein in werking. 74 losse waterspuiters gaan aan; samen maken ze dezelfde beweging als licht in een draaiend zwart gat.

De decaan overhandigt vervolgens een grote schaar aan de opvallende steltenlopers die boven het publiek uittorenen. Zij brengen deze richting de hoofdentree, waar Constantijn van Oranje klaarstaat samen met de voorzitters van de studieverenigingen. Het publiek telt af. Met een knip van de schaar valt het lint op de grond en regent het (milieuvriendelijke) confetti op het campusplein. Hoera: het Gorlaeus is geopend! De faculteit is klaar voor de toekomst.

Terugblik: van plan tot oplevering

In een talkshow voorafgaand aan de festiviteiten spraken verschillende betrokkenen over de totstandkoming van het gebouw en de toekomst van de faculteit. In het eerste gedeelte blikten de architecten van INBO en Sweco Architects en projectdirecteur Ramon Janssen van bouwbedrijf Heijmans terug op de ontwerpfase en dertien jaar bouw. Ook was er aandacht voor de duurzaamheid van het gebouw.

Een thuis voor studenten

Studenten waren vanaf het begin van de bouw nauw betrokken. De nieuwe assessor Berber Verhalle, die in het faculteitsbestuur de studenten vertegenwoordigt, benadrukte de meerwaarde van het gloednieuwe gebouw voor studenten. ‘Dit gebouw maakt het studenten makkelijker dan ooit om contacten te leggen en zich thuis te voelen’, aldus Verhalle. ‘Met prachtige collegezalen, een gezellige bar, verschillende studieplekken en zelfs woonkamers waar studenten en medewerkers elkaar kunnen ontmoeten.’

Bouwstenen voor innovatie

‘Net zo belangrijk als het gebouw zelf, is de impact die we ermee willen bereiken’, aldus decaan Jasper Knoester. ‘Het biedt ruimte en faciliteiten die essentieel zijn voor onze studenten en onderzoekers om baanbrekende ontdekkingen te doen en oplossingen te bedenken voor de uitdagingen van morgen.’ Hoe belangrijk dat is, benadrukte Constantijn van Oranje. Hij was aanwezig als Special Envoy voor Techleap, een organisatie die zich inzet voor startups. ‘Grote transities, zoals de klimaattransitie, hebben allemaal een sterke wetenschappelijke inbreng, maar het is een uitdaging om dat om te zetten in commerciële toepassingen.’ Constantijn gaf als advies aan jonge wetenschappers om nieuwsgierig te blijven en kansen aan te grijpen.

Samenwerking en ontmoeting: ook buíten het gebouw

Het Gorlaeus Gebouw staat op het Leiden Bio Science Park (LSBP) en heeft een centrale rol in de stad. Directeur van het LBSP Esther Peters benadrukt het belang van de samenwerking met de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Ze is trots op de samenwerkingen tussen wetenschap en ondernemingen in het gebied. 'Hier op het LBSP komt alles samen: onderwijs, onderzoek en ondernemingen. En dat is waar innovatie begint.'

Startpunt voor groei en innovatie

De state-of-the-art onderzoeksfaciliteiten in het gebouw maken de faculteit een unieke speler, niet alleen op het Leiden Bio Science Park, maar ook landelijk en internationaal: het nationale centrum voor cryo-electronenmicroscopie NeCEN, de hypermoderne meethal, de Cell Observatory en de Exposome-scan, waar wetenschappers onderzoek doen naar bijvoorbeeld geneesmiddelen, quantummaterialen en de invloed van omgevingsfactoren op onze gezondheid. Samen met toponderzoekers op de faculteit maakt dat van het nieuwe Gorlaeus Gebouw een startpunt voor groei en innovatie.

Decaan Jasper Knoester is vooral heel trots op dit gebouw. ‘Als faculteit werken we aan de grenzen van het weten en dat willen we ook overdragen op onze studenten. Dit gebouw heeft de voorzieningen waarmee dat kan. Met dit gebouw zijn we klaar voor de toekomst.’