Nieuwe Middle Eastern Library druk bezocht tijdens publieksavond

Ruim 200 mensen hebben tijdens een speciale publieksavond voor het eerst de spiksplinternieuwe Middle Eastern Library kunnen bezoeken. Naast de kennismaking bood het programma tentoonstellingen, speedcolleges en premières, met focus op de rijke Midden-Oosten collecties van de Universiteit Leiden.

Het evenement vond plaats in de Universiteitsbibliotheek en de Middle Eastern Library in het net zo nieuwe Herta Mohr-gebouw dat weer onderdeel is van de Humanities Campus van de universiteit.

Topstukken uit Leidse collectie

Bezoekers genoten van een pop-up tentoonstelling, waar unieke objecten uit het Midden-Oosten, zoals vroege fotografie uit Egypte en het beroemde Arabische woordenboek, werden gepresenteerd. Ook konden topstukken uit de Leidse collecties, waaronder het Boek der Koningen en de 11e-eeuwse Dioscurides Materia Medica, bekeken worden.

Daarnaast zorgden experts voor boeiende speedcolleges over uiteenlopende onderwerpen, variërend van Bijbelse teksten uit het Midden-Oosten tot kleitabletten uit de oudheid en de werken van de Turkse schrijfster Adalet Ağaoğlu.

Videoserie oosterse collecties

De avond werd verder opgevrolijkt met de première van een nieuwe videoserie over de oosterse collecties en een documentaire over de restauratie van de Materia Medica. Tussen de lezingen door konden bezoekers genieten van een drankje in de bar, en was er de mogelijkheid het nieuwe boek over de collecties, Prophets, Poets and Scholars, aan te schaffen.

De Middle Eastern Library, nu een integraal onderdeel van de Universiteitsbibliotheek, is klaar om een belangrijke rol te spelen in het behoud en de bestudering van de indrukwekkende Midden-Oosten collecties van Leiden.

Foto's: Guus Janssen