Waarom een Master Honours Challenge? ‘Ontsnap aan je eigen vierkante millimeter’
Leren samenwerken met mensen van andere disciplines, daar draait het om bij de Master Honours Challenges. In teams pakken studenten een vraagstuk aan voor een organisatie of de samenleving als geheel. Twee deelnemers vertellen wat hun vak bijzonder maakte. ‘Het geeft een bij vlagen ongemakkelijk, maar fantastisch gevoel.’
Hoi, kunnen jullie iets over jezelf vertellen?
‘Ik ben Ariëlle, ik ben 24 jaar en ik studeer taalwetenschap. Ik hou van kunstschaatsen en creatief bezig zijn, zoals tekenen. In februari start ik met een PhD-onderzoek naar de rol van intonatie in gesprekken.’
‘Mijn naam is Luca, ik ben ook 24 jaar en ik kom uit Canada. Ik hou van beeldende kunst en hiking. Na mijn bachelor cultuurwetenschap in Maastricht besloot ik politieke filosofie te studeren in Leiden. Ik schrijf nu mijn masterscriptie over de legitimiteit van opkomende mogendheden in langdurige crises, zoals klimaatverandering.’
Hoe kwamen jullie terecht bij een Master Honours Challenge?
Luca: ‘Het onderwerp van mijn scriptie sluit aan bij dat van onze challenge, Planet in Peril. Ook had ik een docent die me wees op de mogelijkheid om mee te doen. Eerlijk gezegd wist ik niet van het bestaan af.’
Ariëlle: ‘Ik kreeg een e-mail over de Master Honours Challenges. Deze challenge sprong er voor mij uit omdat ik interesse heb in biologie en natuur. Ik vond het leuk om die kanten van mezelf wat meer de ruimte te geven in dit vak.’
Hoe zag jullie challenge ‘Planet in Peril’ eruit?
Luca: ‘Er kwamen sprekers uit verschillende vakgebieden: klimaatwetenschappers, filosofen, biodiversiteitsexperts. Ze hadden allemaal raakvlakken met het centrale thema – de relatie mens-natuur en de dreiging van klimaatverandering – maar benaderden het ieder vanuit een andere invalshoek.’
Ariëlle legt uit dat studenten over elk thema met zijn tweeën of drieën een presentatie gaven. Zij richtte zich met haar groepsgenoot op de impact van herbebossing op biodiversiteit, terwijl Luca en zijn partner de illegale handel in afval behandelden.
Samenwerken met iemand van een ander vakgebied bleek nog niet zo makkelijk, vertelt Luca. ‘Ik zat samen een economiestudent. We wilden allebei andere aspecten benadrukken, dus moesten we compromissen sluiten. Dat was een uitdaging, maar ik heb ervan genoten.’ Ook Ariëlle vond het verfrissend. ‘Je moet ontdekken waar jouw kennis een gat opvult in hun kennis, en andersom.’
Over uitdagingen gesproken: ik hoorde dat jullie samen een documentaire hebben gemaakt.
Luca, lachend: ‘We zijn amateurs, maar ik ben zeker trots op het eindproduct.’ Hij en Ariëlle maakten samen met twee andere studenten een documentaire genaamd Farming within healthy boundaries. Ze filmden gesprekken tussen een melkveehouder en een adviseur biodiversiteit over hoe je kunt boeren zonder het milieu te overbelasten.
Ariëlle: ‘Ze gaven aan dat grootschalige projecten niet per se beter zijn voor boeren op financieel gebied, omdat ze meer risico's met zich meebrengen. Het was inspirerend om een de realisatie van deze ideeën te zien in de praktijk.’
Om de studenten op weg te helpen, kregen ze voor het vak een filmworkshop. Dat was nuttig en leuk, zegt Ariëlle, maar niet was haar het meest zal bijblijven. ‘Het was heel waardevol om zo’n boer op te zoeken en je door hem te laten inspireren. Ik zou dat gesprek niet gehad hebben als we geen film hadden moeten maken.’
Wat maakt een Master Honours Challenge anders dan ‘normale’ vakken?
‘Interdisciplinariteit’, zegt Luca zonder aarzelen – maar niet omdat het allemaal rozengeur en maneschijn is. Het is meer een waardevolle worsteling. ‘Het kan eng zijn om gesprekken aan te gaan waarvoor je je niet helemaal “klaar” voelt’, zegt Luca, die als politiek filosoof weinig ervaring had met exacte klimaatwetenschap.
‘In discussies raakte ik regelmatig de draad kwijt’, geeft hij toe. ‘En soms raakten wij ook verdwaald in jouw opmerkingen’, lacht Ariëlle. ‘Nou, dat is het mooie’, concludeert Luca. ‘Iedereen zit in hetzelfde schuitje, en dat maakt het zoveel leuker. Het geeft een bij vlagen ongemakkelijk, maar fantastisch gevoel.’ Verder noemt het tweetal de ‘prestigieuze’ gastsprekers als pluspunt. ‘Het was een eer om met ze te kunnen praten en te leren van hun expertise.’
Hebben jullie nog een laatste tip voor studenten?
Luca: ‘Het is een honoursvak, dus wees voorbereid op extra studielast. Je doet het ook met een andere mentaliteit: niet omdat het moet, maar omdat je het onderwerp interessant vindt. Dat is op zichzelf al waardevol.’
Ariëlle: ‘Als je de tijd en ruimte ervoor hebt, zou ik zeker aanraden om mee te doen. Je doet nieuwe perspectieven op en ontsnapt aan de eigen vierkante millimeter van je vakgebied. Voor iedereen is dat waardevol.’
Meld je aan voor 13 oktober
Wil jij verder kijken dan je master?
Meld je voor 13 oktober 2024 aan voor een Master Honours Challenge (3-10 EC) en bereid je voor op de toekomst! Je gaat aan de slag met een vraagstuk van een organisatie of de samenleving als geheel. Bekijk het aanbod in de studiegids.
Waarom een Master Honours Challenge?
- Je ontmoet en werkt samen met studenten van andere disciplines, net als op de werkvloer. Dit is zowel leuk als inzichtelijk.
- Je kunt samenwerken met partnerorganisaties en proeven van wat zij belangrijk vinden in het werkende leven.
- Je ontdekt of een werkveld of vakgebied bij je past.
- Je verdiept je in 'hot topics' en complexe (maatschappelijke) uitdagingen.
- Je ervaart experimenteel onderwijs en leert nieuwe vaardigheden. Enkele voorbeelden van toetsvormen: podcasts, pitches voor stakeholders, documentaires, tentoonstellingen.
Op zoek naar een 15 EC honoursprogramma om je leiderschapsvaardigheden te ontdekken en ontwikkelen? Je kunt je ook nog aanmelden voor het Leiden Leadership Programme! Deadline: 30 september 2024.
Tekst: Michiel Knoester
Foto's: Buro JP