Lisa Gaikhorst benoemd tot bijzonder hoogleraar voor gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen

1 september begint Lisa Gaikhorst als bijzonder hoogleraar op de leerstoel Gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen voor kinderen en jongeren aan de Universiteit Leiden. Gaikhorst gaat onderzoek doen naar de verschillen in ontwikkeling, schoolprestaties en loopbanen van leerlingen. Deze leerstoel is ingesteld door Sardes-Stichting CAOP en wordt ondersteund door de Stichting Bijzondere Leerstoelen. De leerstoel is gevestigd bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen, afdeling Pedagogische Wetenschappen.

Lisa Gaikhorst brengt een schat aan ervaring op het gebied van onderwijs en ontwikkelingskansen met zich mee. Ze behaalde haar doctoraat in 2014 aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar ze onderzoek deed naar de impact van sociaal-culturele en sociaal-economische achtergronden op de schoolprestaties van kinderen. Ook was Gaikhorst werkzaam als docent-onderzoeker bij de UvA en als onderzoekcoördinator Gelijke Onderwijskansen betrokken bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam.

Focus van de leerstoel

De kern van de nieuwe leerstoel in Leiden is de bijdrage van onderwijs aan het bevorderen van gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen. Goed onderwijs kan vooral veel betekenen voor kinderen uit kansarme gezinnen. Gaikhorst kijkt hierbij ook naar de (thuis) omgeving van leerlingen. Hoe kan in het onderwijs beter rekening worden gehouden met wat er buiten school gebeurt? En hoe kan de afstemming en samenwerking tussen school en thuis verbeterd worden? Het realiseren van meer gelijke kansen kan de school niet alleen , daarom is samenwerking met ouders, hulpverleners en de gemeenschap ook erg belangrijk.

"Elk kind verdient gelijke kansen in het onderwijs, ongeacht achtergrond. Deze leerstoel biedt mij de mogelijkheid om ongelijkheid binnen én buiten de school aan te pakken en bij te dragen aan een toekomst waarin elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen", aldus Gaikhorst.

Lenneke Alink, wetenschappelijk directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen voegt toe: "Wij zijn ontzettend blij met de komst van Lisa Gaikhorst. Haar werk sluit heel goed aan bij ons instituut, waarin we het onderwerp kansengelijkheid vanuit verschillende perspectieven, zoals school, gezin en hulpverlening, benaderen. Ook is het van belang in de context van onze lerarenopleidingen. We kijken ernaar uit om het onderzoek op dat gebied samen met Lisa verder vorm te geven."

Sardes – Stichting CAOP

Deze leerstoel, geïnitieerd door Sardes-Stichting CAOP en ondersteund door de Stichting Bijzondere Leerstoelen, richt zich op inclusief onderwijsbeleid en praktijkgericht onderzoek. Heleen Versteegen, directeur Sardes: "Wij zijn erg blij met de aanstelling van Lisa Gaikhorst als hoogleraar. Haar onderzoek naar gelijke ontwikkelings- en onderwijskansen sluit perfect aan bij de missie van Sardes om ieder kind in Nederland gelijke kansen te bieden. Samen kunnen we stappen zetten om ervoor te zorgen dat onderwijs een positief verschil maakt voor alle kinderen, ongeacht de thuissituatie", aldus Versteegen.

Sardes, opgericht in 1992 en sinds 2023 onderdeel van Stichting CAOP, fungeert als 'kennismakelaar' en draagt bij aan beleidsadvies en praktische toepassingen binnen opvang, onderwijs, opvoeding en zorg.