Leiden Science heeft een prachtig nieuw gebouw: en dat vierden we samen

Een feestelijke opening met veel oranje, een drukbezochte lezing door Ionica Smeets en een spetterend feest voor medewerkers en studenten. De opening van het nieuwe gebouw hebben we samen gevierd. Geniet met deze terugblik nog even na van deze feestelijke week.

Bekijk de aftermovie

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Maandag: openingsceremonie

De ochtend begon met een talkshow, waarin hosts Jasper Knoester en Victor van der Horst met verschillende gasten spraken over de totstandkoming van het gebouw en de toekomst van de faculteit. De sprekers waren onder andere, LBSP-directeur Esther Peters, voorzitter van college van bestuur Annetje Ottow, studentassessor Berber Verhalle en Constantijn van Oranje in zijn rol als Special Envoy van Techleap.

Na de talkshow volgde de officiële openingshandeling. Na een druk op de knop door Jasper Knoester en Annetje Ottow ging eerst de gloednieuwe Einsteinfontein aan, ontworpen door natuurkundige Vincent Icke. Daarna brachten steltenlopers een grote schaar naar de entree, waar studenten samen met Constantijn van Oranje het gebouw officieel openden. Voor alle aanwezigen waren er daarna (alcoholvrije) bubbels en taartjes.

Dinsdag: speciale editie Tuesday Talks

De maandelijkse facultaire lezing had deze keer een bijzonder tintje. Ionica Smeets mocht het spits van dit academisch jaar afbijten en praatte de volle zaal bij over misleidende grafieken, hoe ze te herkennen en wat eraan te doen. Smeets doet als hoogleraar wetenschapscommunicatie onder meer onderzoek naar misleidende grafieken.

De borrel die traditiegetrouw volgt op de lezing was ditmaal muzikaal omlijst door muziek van The Stream, de band van Leidse natuurkundealumnus Jan Stroomer. Stichting RINO voorzag het miniconcert van indrukwekkende natuurkundige experimenten met vloeibaar stikstof.

Donderdag: spectaculair openingsfeest

Overdag nog een gewoon faculteitsgebouw, maar ’s avonds omgetoverd tot een waar feestterrein. Studentassessor Berber Verhalle en faculteitsbestuurslid Suzanne van der Pluijm luidden met de nodige confetti deze feestavond in, die de afsluiting vormde van een geslaagde openingsweek! Studenten én medewerkers dansten tot na middernacht op de swingende deuntjes van DJ Teddie Heart, Jazzalike, DJ PJ en The Partysquad. Een onverwachte eyecatcher was toch zeker het kunstwerk, dat boven het podium hing. Het was een prachtig feest waar we samen als faculteit een mooie week afsloten in de hal van het gloednieuwe Gorlaeus.