Kunstacademiestudenten ontwerpen het 450 lustrumlogo

Nog maar een paar maanden en dan viert de Universiteit Leiden haar 450-jarig bestaan. Dit feestelijke lustrum vraagt om een feestelijk logo. En dat logo hebben Simcha Ziya Moïse en Yin Engelaan, studenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) ontworpen.

Zij wonnen de wedstrijd voor een nieuw logo die de Universiteit Leiden organiseerde onder studenten van de KABK. Het thema van het lustrum, ‘De tijd vooruit’, vormde de inspiratiebron voor het duo. Simcha en Yin wilden een balans vinden tussen letterlijke vertalingen zoals een klok of een pijl en meer abstracte vormen. ‘We spelen met lijndiktes om meer dynamiek en beweging te creëren,’ legt Simcha uit. ‘De schuine lijnen in het logo zorgen voor meer movement.’

Logowedstrijd 450

Een klas studenten van de bacheloropleiding Graphic Design van de KABK werkte gedurende drie maanden aan hun ontwerpen. Sommigen alleen, anderen in tweetallen. Allemaal presenteerden zij hun logo aan de jury. De jury viel voor het winnende logo vanwege de feestelijke uitstraling, de match met de huisstijl van de universiteit en de verrassende complexiteit van het ontwerp.

Schetsen, schetsen en nog meer schetsen

Het winnende duo begon los van elkaar aan de eerste schetsen. Ze ontdekten al snel dat er mogelijkheden waren om elementen uit beide ontwerpen samen te voegen. Yin vertelt: ‘Het was een uitdaging omdat we de universiteit niet goed kenden. We vonden het belangrijk om iets te maken dat zowel past bij de tradities van de universiteit, bij alle faculteiten en dat bovendien feest uitstraalt.’ Simcha vult aan: ‘En we vinden het leuk dat het een soort puzzel is geworden; dat als je er vaker naar kijkt, je steeds meer ziet. Bijvoorbeeld dat de rood-gele lijnen net feestelijke cadeaulinten lijken.’

Het logo bevat een cirkel met een wijzer, wat doet denken aan een klok, maar ook aan een pijl die vooruit wijst. ‘De 5 en de 0 hebben we rond gemaakt omdat de universiteit al bijna 450 jaar bestaat en er op circulaire wijze, constant kennis wordt vergaard en uitgewisseld,’ legt Simcha uit. ‘Hiermee laten we zien dat dit blijft gebeuren in de toekomst.’

Knallende kleuren

Voor de kleuren van het logo kozen de studenten voor rood en geel vanwege de feestelijke uitstraling. ‘Zo steekt het logo mooi af tegen het universiteitsblauw. En door het geel erbij te betrekken, knalt het logo echt van je scherm,’ zegt Yin.

Van 100 variaties kwamen ze uiteindelijk bij één definitief ontwerp. Steeds opnieuw proberen, knopen doorhakken en compromissen sluiten. Soms verschilden de meningen, maar ze vonden altijd een middenweg. ‘Zonder de ander zou dit logo er niet zo hebben uitgezien. Los van elkaar waren we een andere weg opgegaan,’ aldus Simcha.

Met hun creatie zijn Simcha en Yin erin geslaagd om de essentie van de lustrumviering van de universiteit weer te geven. In 2025 vieren we onze geschiedenis, en kijken we vooral met nieuwsgierigheid vooruit.

De Academie der Kunsten

De Universiteit Leiden en de Hogeschool der Kunsten Den Haag, bestaande uit het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK), werken sinds 2001 samen in de Academie der Kunsten. Voor het ontwerpen van het logo zette de Universiteit Leiden graag de creativiteit in van de studenten van de KABK.

De jury bestond uit: Chantal Hendriksen, afdelingshoofd Bachelor Graphic Design KABK, Márton Kabai, ontwerper en oud-winnaar van de logowedstrijd bij het 440-jarig bestaan, Renée Merkx, directeur Strategische Communicatie & Marketing en Marcel Villerius, webadviseur.

Tekst: Jip de Bloois
Beeld: Danique ter Horst