Koningin Máxima praat in Leiden met studenten over mentale problemen

Hoe weet je of je idee is geslaagd? Nou, bijvoorbeeld als de koningin anderhalf jaar later bij je langskomt. Het overkwam de Leidse studentenstichting ‘Door Het Geluid’, die zich inzet om mentaal welzijn onder studenten te bevorderen.

Het zal je maar gebeuren: met een paar vrienden aan een keukentafel een plan bedenken, dat uitvoeren, en anderhalf jaar later Koningin Máxima bij je op bezoek krijgen. Toch is dat precies wat er gebeurde met Tess Franken, student Bestuurskunde in Leiden. Zij maakte zich zorgen over psychische klachten en zelfmoord onder studenten, en dat studenten daar bijna niet met elkaar over praatten. Het resulteerde in de oprichting van de stichting ‘Door Het Geluid’.

De koningin in gesprek met verschillende student-ambassadeurs van ‘Door Het Geluid’.

De stichting geeft workshops, door en voor studenten, over mentaal welzijn, gebaseerd op casussen uit het studentenleven. Het initiatief ontplofte: inmiddels geven 72 student-ambassadeurs, verdeeld over zeven steden, de workshops. ‘Door Het Geluid’ werkt nauw samen met de stichting ‘MIND US’, die zich ook richt op aandacht geven aan mentale problemen onder jongeren. En laat de erevoorzitter van ‘MIND US’ nou nét Koningin Máxima heten. Ze bracht op dinsdag 2 september een bezoek aan Leiden, de plek waar het allemaal begon, om meer te horen over de activiteiten van ‘Door Het Geluid’. En om zelf een workshop bij te wonen. Plaats van handeling: het hart van de universiteit, het Academiegebouw.

Steun door workshops

De koningin gaat eerst in gesprek met verschillende vertegenwoordigers van ‘Door Het Geluid’, ‘MIND US’, roeivereniging Njord, de gemeente Leiden, Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden. Daarin wordt nog eens duidelijk hoe vaak het voorkomt dat studenten worden geconfronteerd met een zelfmoord van een medestudent. Het succes van de workshops en de steun die studenten daaruit putten, is overweldigend. Maar: er is meer geld nodig om de stichting Door Het Geluid voort te kunnen zetten. Een ander probleem dat op tafel komt, is dat het erg moeilijk is om ook de studenten te bereiken die niet bij een studentenvereniging zijn aangesloten.

‘Je studententijd is de mooiste tijd van je leven, zeggen ze. Maar dat betekent niet dat er niet gepraat moet worden over de dingen die er níet leuk aan zijn.’

Een levendig gesprek tijdens een 'Door Het Geluid- workshop over eenzaamheid

Mooiste tijd van je leven?

Vervolgens is het tijd om een workshop van ‘Door Het Geluid’ bij te wonen. De koningin neemt plaats in een kring van studenten, die met elkaar praatten over eenzaamheid. ‘Je hoort vaak de uitdrukking: “Je studententijd is de mooiste tijd van je leven”, vertelt workshopleider Joppe Sorber. ‘Maar dat betekent niet dat er niet gepraat moet worden over de dingen die er níet leuk aan zijn.’ De deelnemende studenten noemen bijna in koor de dingen op die ze moeilijk vinden aan de start van hun mooiste tijd. Opeens voor jezelf moeten zorgen, een sociaal netwerk opbouwen, je ouders loslaten, in een totaal ander levensritme komen. ‘Al die dingen kunnen leiden tot gevoelens van eenzaamheid’, vat tweede workshopleider Renske van Elderen samen.

Eenzaamheid is ook onderwerp van de casus die vervolgens wordt voorgelegd: hoe kun je een vriend of vriendin helpen die niet meegaat naar borrels van de vereniging waar jullie allebei lid zijn geworden, en niet zo goed aansluiting vindt als jij? De groep geeft suggesties. ‘Afspreken om samen naar de bios te gaan.’ ‘Samen naar de borrel gaan en iemand helpen om contacten te leggen.’ Het lijken misschien simpele dingen, maar het levert een levendige discussie op. Ook koningin Máxima praat volop mee.

Harde noten kraken

Tot slot ontmoet de koningin student-ambassadeurs uit verschillende steden. Ze kraken samen nog een aantal harde noten. Over de rol van studentenverenigingen en alcoholgebruik, bijvoorbeeld. Besturen van grote verenigingen moeten zich veel sterker maken om drankmisbruik en ongewenst gedrag tegen te gaan, is de consensus aan tafel.

Tess Franken (r) naast Koningin Máxima

Gejoel

Dan is het tijd voor de koningin om weer te vertrekken. De laatste foto’s worden gemaakt, de laatste handen geschud. Nadat de auto is vertrokken, loopt Tess terug naar binnen, naar ‘haar’ ambassadeurs. Er klinkt een luid gejoel: alles is helemaal goed gegaan.

‘Het is ontzettend tof dat ze zo veel aandacht heeft voor het studentenwelzijn en ook door dit bezoek aandacht geeft aan dit initiatief’, glundert Tess achteraf. ‘Ik ben héél trots! We zijn dicht bij onszelf gebleven, we hebben goed kunnen vertellen waarom we dit onderwerp zo belangrijk vinden. Morgen gaan we gewoon weer door met het werk en een workshop geven. En we willen dit jaar ook online nog meer aandacht geven aan mentaal welzijn. Afgelopen zomer hielden we de online campagne ‘#FF Inchecken’, toen de universiteiten en verenigingen dicht gingen, om studenten aan te moedigen om vaker even aan elkaar te vragen hoe het gaat. Dat leverde ongelofelijk veel reacties op, dus dat zetten we door.’

En heeft ze dan zelf, door al die activiteiten, nog wel tijd om leuke dingen te doen? ‘Haha, ik spreek af met vrienden, doe écht leuke dingen heb goeie gesprekken. Dus maak je over mij geen zorgen!’

Tekst: Jan Joost Aten
Beeld: Robin Utrecht