Kom 3 oktober naar onze markt vol wetenschap en spelletjes

Ben je nieuwsgierig naar hoe je een menselijk skelet in elkaar zet? Weet je welke chemie er om je heen te vinden is? En hoe gemakkelijk laat jij je misleiden door nepnieuws? Ontdek dit en meer op 3 oktober op onze WetenschapsWarenMarkt.

Dit jaar is onze markt extra groot en feestelijk vanwege een heel speciale viering: 450 jaar 3 oktober! Samen met studentenvereniging Augustinus zorgt Universiteit Leiden voor een WetenschapsWarenMarkt vol kraampjes met weetjes, wetenschapsspelletjes en speurtochten voor jong en oud. Hieronder krijg je alvast een voorproefje van het programma. Kom van 11.00 tot 13.00 uur langs op het Steenschuur ter hoogte van het Kamerlingh Onnes Gebouw en ontdek nog veel meer.

Boter-kaas-en-eieren met quantumsaus

Heb je altijd al willen weten wat quantum nou precies inhoudt? Of wat een Higgs boson is, en hoe elementaire deeltjes werken? Kom dan langs bij onze kraam waar je zonder enige voorkennis intuïtie voor deze concepten opbouwt aan de hand van twee games: boter-kaas-en-eieren en Elementary. Bij Elementary duik je in de wereld van elementaire deeltjes via een variant op het bekende kaartspel kwartet, en bij boter-kaas-en-eieren duik je in de wereld van quantumcomputers via een quantumversie van boter-kaas-en-eieren.

De Grote Nepnieuws Quiz

Hoe gemakkelijk laat jij je foppen door nepnieuws? En weet je zeker of wat je op school over geschiedenis leerde wel helemaal waar is? Doe mee met onze Grote Nepnieuws Quiz, met vragen over fake news op social media, bedrog in de journalistiek en historische vervalsingen. En ontdek hoe je onderzoekt of een bericht nep of echt is.

Je bent muzikaler dan je denkt!

Hoe snel herken jij een liedje? Heb je gevoel voor ritme en timing? Hoe goed is jouw absolute gehoor? Doe de minigames en ontdek meer over jouw eigen muzikaliteit én wat de wetenschap daarover weet.

Welk eten vind jij echt lekker?

Over lekker eten kun je eindeloos praten, maar weet jij eigenlijk zelf wel écht welk eten jij het meest aantrekkelijk vindt? Onderzoekers van het Instituut Psychologie hebben een taak ontwikkeld waarmee ze kunnen ontdekken tot welk eten jij je op dit moment het meeste aangetrokken voelt. Denk jij jouw eigen smaak goed te kennen? En wil je weten hoe jouw voorkeur zich verhoudt tot die van anderen? Test het op de WetenschapsWarenMarkt!

De Regeneratie Reis

Wist je dat een hagedis zijn staart kan laten vallen om een vijand af te leiden? Daarna kan hij zijn staart gewoon zelf weer aan laten groeien! Hij doet dit met behulp van stamcellen. In de biologie noemen we dit regeneratie. Mensen kunnen helaas niet zomaar een nieuwe arm aan laten groeien, maar het concept kunnen we wel gebruiken om mensen beter te maken. Dat noemen we regeneratieve geneeskunde. Nieuwsgierig naar hoe dat werkt?

Gebruik de voorwerpen bij onze opstellingen en leer wat het betekent om een patiënt te zijn met een chronische ziekte. Daarbij kun je bij ons ook alles leren over wat onderzoekers in de regeneratieve geneeskunde precies doen om deze patiënten in de toekomst echt beter te kunnen maken. Ga jij met ons mee op De Regeneratie Reis?