Is het ‘LDE Space & Society’ iets voor mij? (en 4 andere vragen)

Een brug slaan tussen ruimtevaart en samenleving, samen met studenten uit andere vakgebieden. Dat is het uitgangspunt van het LDE Space & Society Honours Programme, een nieuw programma dat dit jaar van start gaat. De aanmelddeadline is 6 oktober 2024. Lees snel verder en ontdek of het iets voor je is!

1. Waar komt de naam ‘LDE Space & Society Honours Programme’ vandaan?

LDE is het samenwerkingsverband tussen Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. Het LDE Space & Society is het tweede honoursprogramma dat de drie universiteiten samen organiseren, na het LDE Sustainability Honours Programme.

De naam Space & Society is gekozen omdat het programma nadrukkelijk de verbinding zoekt tussen de ruimtevaartsector en de maatschappij. Om die reden zijn ook studenten van alle studierichtingen welkom, van rechten tot wiskunde en van geesteswetenschappen tot archeologie.

2. Is het programma iets voor mij?

• Ben je een bachelorstudent in je 2e of 3e jaar?
  • Heb je interesse in ruimtevaart?
  • Wil je leren samenwerken in de praktijk?

Meld je dan aan! Nog geen kennis in huis over ruimtevaart? Geen probleem! Studenten van alle opleidingen zijn welkom. In het programma krijg je de basis aangereikt die je nodig hebt om een vraagstuk in de ruimtevaarsector te kunnen aanpakken.

3. Hoe is het programma opgebouwd?

Je volgt twee vakken: een collegereeks met sectorbezoeken en workshops (5 EC) en een space challenge (10 EC). De colleges vinden plaats op woensdagavond op wisselende locaties (Leiden-Delft-Rotterdam). In de space challenge ga je aan de slag in de praktijk, met een vraagstuk van een partnerorganisatie uit de ruimtevaartsector.

4. Wat ga ik leren?

• De basis over ruimtetechnologie, ruimterecht, ruimtevaartindustrie en meer.
  • Hoe je effectief samenwerkt in een interdisciplinair team van studenten.
  • Hoe je een uitdaging in de ruimtevaartsector analyseert en belangenconflicten identificeert.
  • Hoe je inzichten uit verschillende disciplines combineert om oplossingen te ontwerpen.

5. Hoe meld ik me aan?

Aanmelden kan van 2 september t/m 6 oktober 2024 (22:00 uur) via het aanmeldformulier op de studentsite. Daar vind je ook meer informatie over het programma.

Ook de aanmeldingen voor het LDE Sustainability zijn in deze periode geopend. Op de studentsite vind je ook hier meer informatie over.