‘Gewoon beginnen’: hoe Timothy Metz tijdens zijn bachelor een legaltech startup realiseerde

Niet veel studenten kunnen zeggen dat ze tijdens hun bachelor al een bedrijf met meerdere werknemers zijn begonnen. Timothy Metz wel. Hij is bijna klaar met zijn bachelors Fiscaal recht en Rechtsgeleerdheid en heeft al een legaltech startup: LawDisk.

We spraken met Timothy om meer te horen over hoe hij zijn bedrijfje is opgestart.

Je studeert Fiscaal recht. Waarom heb je voor deze studie gekozen?
Eerst ben ik rechten gaan doen en toen heb ik Fiscaal recht er eigenlijk bij gedaan. Ik vond dat altijd heel interessant omdat het wat analytischer is dan het normale recht en dat mij wel goed ligt. En ik doe nu eigenlijk allebei nog, omdat ik ondernemingsrecht ook erg leuk vind. Tijdens mijn studie leerde ik professor Egbert Koops kennen. Hij gaf mij advies tijdens het opzetten van LawDisk.

LawDisk is het bedrijfje dat je bent begonnen tijdens je studie. Hoe kwam je op het idee hiervoor?
Ik liep rond bij PLNT, hier zitten allemaal start-ups en scale-ups. Daar kwam ik een van mijn co-founders tegen, Sieger Suurbier van Wessel Juristen. We hadden het erover dat het ons leuk leek om iets te gaan ontwikkelen in de richting van legaltech.

We hadden wilde ideeën, maar we zijn uiteindelijk terug naar de basis gegaan. We waren namelijk zelf veel aan het vergaderen, en realiseerden ons dat het een uitdaging is om al je meetings en voortgang goed bij te houden en op te slaan. Toen kwamen we op het idee voor een fysiek product dat dit voor je kan doen. Zo werd LawDisk ontwikkeld: een stukje hardware en software dat spraak naar tekst kan omzetten.

LawDisk kan dus de taak van een notulist opvangen?
Ja, maar deze automatische notities kunnen ook een hele belangrijke databron zijn, vooral binnen het bedrijf. Notuleren kost tijd en geld, en is vaak niet objectief of volledig. Dit leidt ertoe dat mensen ervoor kiezen om helemaal niet te notuleren, waardoor belangrijke informatie verloren gaat.

Hoe onderscheidt dit product zich van een transcriptietool?
Wij onderscheiden ons met twee dingen: privacy en gebruikersgemak. We gebruiken namelijk onze eigen spraakmodellen, en niet die van publiek beschikbare bronnen zoals OpenAI. Onze data is opgeslagen in Nederland en niet, bijvoorbeeld, in Amerika, waar er andere regels gelden rond dataveiligheid.

Daarnaast maken we het makkelijker voor gebruikers door een fysiek device te ontwikkelen, dat bedrijven gewoon op elke vergaderzaal kunnen zetten. Je hoeft niet alle medewerkers te trainen om een app te gebruiken.

We ontwikkelen nu een cloud-based variant en een lokale variant, waar de data lokaal bij het bedrijf op een server wordt opgeslagen. Hier heb je geen internetconnectie voor nodig, wat perfect is voor gevoelige gesprekken en informatie. Dat is dus erg interessant voor de juridische sector. Tenslotte zien wij de notulen ook meer als databron, en ons doel is om die data te analyseren. Hiermee kunnen we nog meer legaltech toepassingen ontwikkelen.

Je hebt in zes maanden tijd heel veel opgebouwd. Hoe pak je zoiets aan?
Ik heb gelukkig veel hulp gehad van mijn co-founders (Sieger Suurbier, Roy Zitman en Wouter Kroeze), die mij de nodige funding hebben gegeven. Als je een product ontwikkelt, kom je voor veel keuzes te staan, waaronder: ga je dit in eigen beheer doen, of ga je dit outsourcen? Wij kozen ervoor het prototype zelf te gaan doen. Ik heb gelukkig wel wat kennis van het stukje hardware en software. Het was met name een kwestie van solderen, 3D-printen en sleutelen. Wanneer ik toch merkte dat ik iets niet kon of wist, heb ik er andere mensen bij betrokken die de vaardigheden wel hadden. Zo zijn we tot een werkend proof of concept gekomen.

Op een gegeven moment kwam het echt in een stroomversnelling. Toen gingen we naar een nieuw kantoor en hebben we er meer mensen erbij gehaald. Nu hebben we zelfs stagiaires rondlopen, dus het is supersnel gegaan. In de techniek moet je ook snel zijn, want er zijn voor jou nog tien anderen die met precies hetzelfde bezig zijn.

Welk advies zou je geven aan studenten die ook een eigen bedrijfje willen starten tijdens hun studie?
Ik zou gewoon beginnen. Natuurlijk moet je eerst je idee valideren, met mensen gaan praten. Maar op een gegeven moment is het enige wat je nog kan doen gewoon beginnen en tegen dingen aanlopen. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is dat je een goede co-founder erbij zoekt, het liefst iemand die jou kan aanvullen. Als jij bijvoorbeeld heel erg goed bent in het juridische gedeelte, maar niet in het commerciële gedeelte.