Facultaire opening academisch jaar: navigeren door complexiteit
De sociale wetenschappen zijn van vitaal belang bij het navigeren door complexiteiten, het bevorderen van begrip en het overbruggen van kloven. Dit werd gevierd tijdens de opening van het academisch jaar van de faculteit.
Sarah de Rijcke, decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen, opent met het verhaal van Amira, een 40-jarige vrouw die twee jaar geleden als vluchteling naar Nederland kwam en die Sarah deze zomer ontmoette. De Rijcke: "Het verhaal van Amira illustreert hoe sociale, culturele, psychologische en politieke factoren met elkaar verweven zijn - precies de complexiteit die wij, als sociaal- en gedragswetenschappers, proberen te begrijpen, onderwijzen en aan te pakken. Haar verhaal onderstreept de waarde van onze disciplines en het belang van een interdisciplinaire benadering in ons onderzoek en onderwijs, en het benadrukt hoe cruciaal ons onderzoek en onderwijs zijn voor het leveren van op feiten gebaseerde inzichten om zowel het beleid als het publiek te informeren."
Veerkracht belichamen en samenwerken
De uitdagingen waar universiteiten voor staan, worden dagelijks weerspiegeld in gesprekken binnen de faculteit. De Rijcke: "We zijn ons allemaal bewust van de huidige uitdagingen voor universiteiten - dreigende bezuinigingen, druk om het aantal internationale studenten te verminderen en debatten over Engelstalig onderwijs. Deze kwesties, samen met maatschappelijke polarisatie, dagen ons uit om onze universiteiten open, levendig en democratisch te houden. Ik voel dat Amira's verhaal ons herinnert aan de veerkracht die we moeten belichamen. De sociale wetenschappen zijn essentieel bij het navigeren door deze complexiteiten, het bevorderen van begrip en het overbruggen van kloven. Nu, meer dan ooit, moeten we blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat onze universiteiten inclusieve ruimtes blijven waar elke student kan gedijen en waar de volgende generatie betrokken professionals, die in staat zijn deze complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, kan worden opgeleid." De Rijcke benadrukte het belang van goed leiderschap om dit te bereiken. Investeren in leiderschap is een topprioriteit en belangrijk om een sociaal en emotioneel veilige omgeving te creëren waarin mensen zichzelf kunnen uiten. Dit onderwerp zal de komende weken verder worden besproken.
Honours College studenten reflecteren
Tijdens een live sessie van Shadowing Sarah reflecteren twee honoursstudenten, die deel hebben genomen aan Social Science Labs, met De Rijcke op een gezonde samenleving op de campus en de rol van universiteiten tijdens maatschappelijke transities. Diana Shalkivska deelt haar gedachten over het belang van een evenwichtige benadering van fysieke activiteit en gezond eten voor het welzijn van studenten. Greta Blengino benadrukt het belang van het cultiveren van vertrouwen: "Het is geweldig als studenten hun stem kunnen laten horen, maar er is geen vertrouwen dat de universiteit zal luisteren." De Rijcke gelooft dat Blengino een cruciaal punt aansnijdt, en de dialoog eindigt met een uitnodiging van De Rijcke om het gesprek voort te zetten en woorden met daden te verbinden. Het faculteitsbestuur nodigt iedereen, zowel studenten als medewerkers, uit om suggesties in te dienen voor onderwerpen voor townhall-bijeenkomsten, waarin dialoog en opvolging van acties centraal staan. Robin Buijs, onze nieuwe assessor, zegt over dit initiatief: "Het is belangrijk om te praten met mensen die meer willen bijdragen en het mogelijk te maken dat iedereen zijn mening kan uiten. Ik wil ervoor zorgen dat alle studenten zich deel van de gemeenschap voelen."
Internationale samenwerking met Chili
Internationalisering blijft belangrijk voor de faculteit en tijdens de opening werd speciale aandacht besteed aan een nieuwe samenwerking met Diego Portales University. Rossana Castiglioni, decaan van Sociale Wetenschappen en Geschiedenis aan de Diego Portales University, sprak ons virtueel toe in een video die "dimensies presenteert waarin we hopen onze samenwerking binnenkort uit te breiden en te verdiepen." De Rijcke en Castiglioni ontmoetten elkaar vlak voor de zomer en een matchmaking-evenement zal in de herfst volgen.
Nieuwe samenwerking met de Diego Portales University in Chili
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofCasimirprijs voor vernieuwing en innovatie in het onderwijs
De Casimirprijs is een waardering voor onderwijsteams die vernieuwing en innovatie in het onderwijs realiseren en is vernoemd naar een ware onderwijsvernieuwer. Dit jaar kende het Faculteitsbestuur op advies van de jury de Casimirprijs toe aan twee teams. Kristiaan van der Heijden, vice-decaan en portefeuillehouder onderwijs, overhandigde de eerste prijs aan het team onder leiding van Anouk van der Weiden, voor het ontwikkelen van een training voor studenten om kritische lees- en schrijfvaardigheden te ontwikkelen. De tweede prijs werd gewonnen door een team van docenten voor de implementatie van R in het curriculum, ter vervanging van SPSS. De jury was onder de indruk van het implementatieproces, evenals de impact voor studenten. Deze overgang is in lijn met ontwikkelingen op het gebied van open science, eisen voor codering en programmeervaardigheden. Beide winnende teams maken deel uit van het Instituut Psychologie.
De winnende teams zijn:
Team 1: Anouk van der Weiden, Coen Wirtz, Hester Ruigendijk, Welmer Molenmaker, and student assistants Yara Tobé and Susana Filgueiras. With support of Maarten van de Ven, Chantal de Beun, Thijmen Zaalberg, Mieneke van der Salm.
Team 2: Hemmo Smit, Sjoerd Huisman, Juan Claramunt Gonzalez, Elise Dusseldorp, Bunga Pratiwi, David Kühling, Gabriel Castellar Barroso, Max Kalisvaart and Pascal Haazebroek.
De inspirerende relatie tussen kunst en wetenschap
De facultaire opening van het academisch jaar ging samen met de opening van een nieuwe tentoonstelling met werken van kunstenares Xin Xia, een voormalig promovendus van de faculteit. Xin Xia benadrukt de verbinding tussen kunst en wetenschap, iets wat zij opmerkt in haar eigen reis waarin de kunst de wetenschap inspireert en andersom. Studenten en medewerkers konden de nieuw geopende tentoonstelling bezoeken, terwijl ze genoten van de muziek van Alina Ju, een getalenteerde jonge violiste die deelnam aan een prestigieuze nationale vioolwedstrijd.