Drie Leidse studenten maken kans op ECHO Award

Drie Leidse studenten zijn in de running voor een nominatie voor de jaarlijkse ECHO Award. Deze prijs is voor maatschappelijk actieve studenten met een niet-westerse achtergrond, die een verschil maken op het gebied van diversiteit & inclusie. Het gaat om Gnimdou Yaovi Assih, Husna Jalal en Sohana Jethnani.

Gnimdou Yaovi Assih

Gnimdou Yaovi Assih volgt een studie voor eerstegraads docent Frans, en werkt als tweedegraads docent op het Edith Stein College in den Haag. Hij is de (mede-)oprichter van een aantal stichtingen, waaronder EducExchange, een internationaal onderwijskundige organisatie en ANBI-stichting, die de kwaliteit van onderwijs in zowel zijn geboorteland Togo als Nederland wil verbeteren. Dit alles combineert hij met de zorg voor zijn gezin.

Gnimdou: ‘Als Togolees-Nederlandse bruggenbouwer streef ik naar verbinding tussen verschillende culturen en gemeenschappen. Mijn visie is om Nederland en Togo samen te brengen in een inclusief project waarbij diverse mensen samenkomen om van elkaar te leren.’

Husna Jalal

Husna Jalal volgt een master International Relations en is een vrouwenrechtenactivist. Husna, afkomstig uit Afghanistan, werkt onder andere voor de door haar opgerichte stichting Women for Change International, bedoeld om o.a. jongeren met een vluchtelingenachtergrond en vrouwen met een niet-westerse achtergrond weerbaarder te maken. Daarnaast werkt ze als onafhankelijk consultant door vanuit een niet-westers perspectief beleidsadviezen te geven, en is ze een veelgevraagd commentator in Nederlandse en internationale nieuwsmedia.

Husna: ‘Mijn visie is om mijn ervaringen en kennis te gebruiken om anderen te inspireren en te bekrachtigen, zodat iedereen de kans krijgt om zich te ontplooien en bij te dragen aan een diverse en inclusieve wereld. Diversiteit en inclusie vormen de kern van mijn missie, omdat ik geloof dat ze essentieel zijn voor het opbouwen van een harmonieuze en welvarende samenleving.’

Sohana Jethnani

Sohana Jethnani heeft deze zomer haar bacheloropleiding Liberal Arts and Sciences: Global Challenges afgerond. De afgelopen jaren heeft ze diverse functies vervuld in het Engelstalige studentennetwerk van UNICEF Nederland. Momenteel is ze daar coach voor het Nationaal Bestuur. Bij het Leiden University College (LUC) is ze student-ambassadeur geweest en is ze de voorzitter van DISC (The Diversity and Inclusion Student Committee), een studenteninitiatief. Sohana is geboren in India.

Sohana: ‘Onderwijs is de basis waarop we ons leven bouwen en anderen beïnvloeden. Het is een essentieel en integraal onderdeel van onze kindertijd, het heeft invloed op onze toekomst en het vormt wie we zijn en onze groei. Wereldwijd worden veel kinderen echter geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen en belemmeringen bij de toegang tot onderwijs. Dit is een onderwerp dat mij diep raakt.’

Update: Op 25 september zijn de genomineerden voor deze editie van de ECHO Award sbekend gemaakt. Husna Jalal is een van de genomineerden voor de ECHO Award WO 2024. De uiteindelijke winnaars van de verschillende categorieën worden op 28 november bekendgemaakt.

Foto: Van links naar rechts Gnimdou Yaovi Assih, Sohana Jethnani en Husna Jalal.