Benieuwd of multinationals wel eerlijk belasting betalen? Neem deel aan het wereldwijde debat!

Hoe betalen multinationals hun belasting (niet)? Je kunt het leren in een nieuwe online cursus van de afdeling Belastingrecht van de Universiteit Leiden: 'Taxation of Multinationals for Everyone'. Deze gratis cursus bouwt voort op het succes van de bekroonde cursus 'Rethinking International Tax Law'.

In de afgelopen jaren hebben de belastingstrategieën van multinationale ondernemingen geleid tot veel publieke discussies en media-aandacht. Als je dit een interessant onderwerp vindt, maar niet de theoretische kennis om het te begrijpen, is deze cursus iets voor jou. Deze MOOC (Massive open online courses) biedt deelnemers een uitgebreid overzicht van het internationaal belastingrecht en voorziet hen van de kennis om deze discussies te begrijpen en eraan deel te nemen.

We richten ons op de inspanningen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) om de belastingplanningstactieken van multinationale ondernemingen aan te pakken, met name door middel van hun Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)-project. Base Erosion en Profit Shifting zijn manieren waarop multinationale ondernemingen gebruiken om achterpoortjes in de belastingregels te benutten om winsten kunstmatig te verschuiven naar locaties met lage of geen belastingen. Deelnemers verkennen BEPS 1.0 en de fundamentele maatregelen daarvan, en gaan vervolgens dieper in op BEPS 2.0. Dit vertegenwoordigt een verdere ontwikkeling van OESO maatregelen, zoals de minimum belasting voor multinationals van 15%. Deelnemers krijgen inzicht in de maatregelen en aanbevelingen die onder BEPS 2.0 zijn voorgesteld en begrijpen hun betekenis in het mondiale belastinglandschap.

Of je nu een student, professional of gewoon geïnteresseerd bent in wereldwijde belastingkwesties, deze cursus stelt je in staat een goed geïnformeerde stem te worden in het voortdurende gesprek over eerlijke en effectieve belastingheffing. De cursus is voor iedereen beschikbaar op Coursera.

Word ook deelnemer!

Zie hier de volledige MOOC op Coursera.