7 tips van de wellbeing-ambassadeurs om je weg te vinden in het studentenleven

Beginnen aan de universiteit is een grote stap. Er valt veel te regelen. De wellbeing-sambassadeurs bieden een helpende hand om je door de praktische aspecten van het studentenleven te loodsen.

Als wellbeing-ambassadeurs begrijpen we waar je mee zit, vooral omdat wij in dezelfde positie hebben gezeten als jij. Het is makkelijk (en terecht) om je uitgeput, hopeloos en overweldigd te voelen. Maar het is ook belangrijk om in te denken dat je hier doorheen komt en dat stap voor stap alles goed komt. Hier zijn enkele tips om je te helpen gemakkelijker door dit proces te navigeren:

1. Accepteer dat je je overweldigd voelt. Je hebt helemaal gelijk - het is allemaal een beetje veel. Het is belangrijk om je gevoelens van stress, twijfel en zorgen te erkennen in plaats van ze te onderdrukken. Beginnen aan de universiteit en allerlei dingen moeten regelen, is niet gemakkelijk, dus probeer een vriend voor jezelf te zijn tijdens dit proces. Het is gemakkelijk om kwaad op jezelf te worden als het moeilijk wordt, maar hoe zou het zijn als je in plaats daarvan je gevoelens bekrachtigde en jezelf steunde?

2. Maak een lijst. Lijstjes zijn een redder in nood. Ze helpen je te organiseren, overzicht te houden en dingen gedaan te krijgen. Aangezien er veel praktische zaken zijn die je moet regelen, kan het opschrijven ervan helpen om je hoofd leeg te maken. Je kunt de webpagina 'Voorbereiden op je studie' gebruiken om een beter idee te krijgen van wat je moet voorbereiden. Tip: bekijk de Wegwijzer voor studenten om je door je studie te loodsen. Selecteer je studiejaar en geef je studieprogramma aan voor opleidingsspecifieke informatie. Daarnaast heeft de universiteit al een checklist 'Bereid je verblijf voor' beschikbaar gesteld voor internationale studenten.

3. Stel prioriteiten. Geweldig, je hebt een lijst gemaakt! Waar moet je nu beginnen? Hier komt het stellen van prioriteiten om de hoek kijken. Optie: Gebruik de Eisenhower Matrix om je te helpen beslissen waar je eerst aan moet werken, afhankelijk van de criteria van urgentie en belangrijkheid.

4. Vier jezelf en je prestaties. Heb je één ding van je lijstje afgevinkt? Vier het! Dit zal je motiveren om de volgende taak aan te pakken. Zorg eerst voor jezelf zodat je energie hebt voor andere dingen. Onthoud dat je niet kunt schenken uit een lege beker.

5. Vraag om hulp. Stuur e-mails, neem contact op met mensen en als je ergens onzeker over bent, vraag dan om hulp. Het is beter om begeleiding te vragen dan in dezelfde circkel te blijven draaien. Als je vragen hebt over studeren aan de Universiteit Leiden, kun je contact opnemen met de Front Office Studentenzaken.

6. Leer van de ervaringen van anderen. Hoewel het misschien voelt alsof je er helemaal alleen voor staat, zitten we in werkelijkheid allemaal in hetzelfde schuitje. Het geeft troost om dat te weten, want dat betekent dat we van elkaars ervaringen kunnen leren. Tip: Scroll naar beneden om erachter te komen wat de wellbeing-ambassadeurs wilden dat ze wisten in hun eerste jaar aan de universiteit. Misschien leer je wel iets nieuws van hun ervaringen!

7. Herinner jezelf eraan dat dit alles tijdelijk is. Het voelt misschien als een proces zonder einde, maar onthoud dat ook dit voorbij zal gaan. Ja, de praktische kant van het studentenleven doorlopen is een deel van de studentenervaring, maar het is slechts één deel. Er is zoveel meer om naar uit te kijken, zoals vrienden maken, samen studeren en de stad verkennen.

Meer tips

Wat de welzijnsambassadeurs hadden willen weten in hun eerste jaar aan de universiteit:

Vuslat: 'Als internationale student zou ik willen dat ik meer had geweten over studiefinanciering. Nu ik werk als welzijnsambassadeur, kom ik in aanmerking voor studiefinanciering. Dit betekent dat ik financiering krijg van de Nederlandse overheid (inclusief het Studentenreisproduct) voor de periode dat ik werk en studeer. Omdat ik werk, kom ik ook in aanmerking voor een Nederlandse zorgverzekering en zorgtoeslag. Of je in aanmerking komt voor studiefinanciering hangt af van verschillende factoren, waaronder leeftijd, opleiding, nationaliteit en het aantal werkuren. Als ik eerder op de hoogte was geweest van studiefinanciering, had ik eerder tijdens mijn studie overwogen om een baan te zoeken. ' Je kunt meer lezen over studiefinanciering op de website van DUO

Ben je een internationale student? Bekijk dan deze welkomstgids.

Hilde: 'Beginnen aan de universiteit is al een grote stap, en dan ook nog voor het eerst op jezelf wonen? Dit kan veel nieuwe verantwoordelijkheden met zich meebrengen die veel tijd en hoofdruimte in beslag nemen. Wat mij heeft geholpen is om aan het begin van de week een lijst te maken met maaltijdideeën en ervoor te zorgen dat ik de benodigde ingrediënten koop. Op die manier hoef ik, als ik het doordeweeks druk heb, niet na te denken over wat ik ga koken en bespaar ik tijd doordat ik niet elke dag naar de winkel hoef. In de loop der jaren heb ik een repertoire opgebouwd van recepten die ik lekker vind en die heb ik verzameld in een boek, dus dat maakt de keuze nog makkelijker. Als back-up heb ik altijd genoeg basisingrediënten in huis om snel een maaltijd te kunnen koken.'

Meer weten?

Lees meer over de welzijnsambassadeurs of volg ze op Instagram.

Heb jij last van dingen die je welzijn in de weg staan? Bekijk dan de Roadmap Studentenwelzijn om te zien waar je terecht kunt.