33e Annual Meeting van de European Association of Archaeologists (EAA) in 2027 naar Leiden

Leiden is trots om aan te kondigen dat de stad is geselecteerd om de 33e jaarlijkse bijeenkomst van de European Association of Archaeologists (EAA) te organiseren, die gepland staat van 25-28 augustus 2027.

Levendig archeologisch landschap

Na een intensieve bidprocedure en een uitgebreide site visit door EAA President Eszter Bánffy, EAA Secretaris en EAA staf op 17-18 juni 2024, heeft het Executive Board van de EAA het bod van Leiden geaccepteerd. Het bestuur prees de uitstekende faciliteiten en het levendige archeologische landschap van de stad en sprak vol vertrouwen over Leidens vermogen om het evenement op de hoogste standaard te organiseren.

Prestigieus evenement

Dit prestigieuze evenement brengt vooraanstaande archeologen en onderzoekers uit heel Europa en daarbuiten samen, en draagt bij aan Leidens reputatie als centrum voor archeologisch onderzoek en onderwijs.

Decaan van de Faculteit Archeologie aan de Universiteit Leiden, Jan Kolen, uitte zijn enthousiasme: 'De 33e jaarlijkse bijeenkomst van de EAA is een spannende kans om het wereldklasse onderzoek dat in Leiden wordt uitgevoerd te tonen. Onze faculteit, samen met de bredere archeologische gemeenschap in Nederland, kijkt ernaar uit om de banden met internationale wetenschappers verder te versterken en nog meer bij te dragen aan de belangrijke debatten die de toekomst van archeologie vormgeven. We kijken ernaar uit om collega’s van over de hele wereld in onze prachtige stad te verwelkomen.'

Vanwege de verwachte opkomst zal het congres plaatsvinden in en rond het Pieterskerkkwartier in de Leidse binnenstad, alwaar de universitaire gebouwen de benodigde capaciteit kunnen bieden.

Leiden als City of Science

Martijn Bulthuis, directeur van Leiden&Partners, reageerde ook op de aankondiging: 'We zijn enorm trots om zo’n belangrijk evenement in Leiden te verwelkomen. Dit weerspiegelt niet alleen de diepe banden van de stad met archeologie, maar ook de kracht van onze samenwerkingen met academische en culturele instellingen. Het hosten van dit evenement draagt bij aan  de positionering van Leiden als City of Science. Een positionering die enerzijds de welvaart en het welzijn van onze lokale gemeenschap versterkt en tegelijkertijd het bredere internationale academische netwerk ten goede  komt.'

Sterke samenwerking

Het succesvolle bid was het resultaat van een sterke samenwerking tussen verschillende lokale instellingen en de Gemeente Katwijk, waaronder de Faculteit Archeologie van de Universiteit Leiden, vertegenwoordigd door Decaan Jan Kolen, de Nationale Onderzoeksschool voor Archeologie ARCHON, vertegenwoordigd door Philip Verhagen, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), vertegenwoordigd door Jos Bazelmans, Erfgoed Leiden, vertegenwoordigd door Arthur Barendsen, en het Leiden Convention Bureau, vertegenwoordigd door Martijn Bulthuis.

Het hosten van de EAA Annual Meeting in 2027 toont de kracht van samenwerking tussen Leidens toonaangevende archeologische en erfgoedinstellingen. Hun gedeelde visie zorgt voor een succesvol congres dat niet alleen academische uitwisseling bevordert, maar ook Leidens rijke geschiedenis en innovatieve benaderingen van archeologie benadrukt. Deze samenwerking tussen lokale organisaties en de European Association of Archaeologists weerspiegelt de innovatieve en coöperatieve geest die Leiden kenmerkt.

Over de EAA

Voor meer informatie over het evenement en de betekenis ervan voor de lokale en internationale archeologische gemeenschap, bezoek  de website van de European Association of Archaeologists of neem contact op met het Leiden Convention Bureau.