Wiskunde + wedstrijd = winst! Leidse studenten winnen vijf medailles bij internationale wiskundewedstrijd

Twee Second Prizes, twee First Prizes en zelfs een Grand Grand First Prize. Vijf Leidse wiskundestudenten en hun teamleider hebben uitzonderlijke prestaties geleverd tijdens de International Mathematics Competition for University Students 2024 in Bulgarije begin augustus. Daarbij is zelfs een Nederlands record gezet.

Aan de internationale wiskundewedstrijd in Blagoevgrad namen 401 studenten van meer dan 110 internationale universiteiten deel. Vijf studenten kwamen van Universiteit Leiden: bachelorstudenten Lance Bakker, Casper Madlener en Lars Pos en masterstudenten Tobias Schnieders en Samuel Tiersma. En ze kwamen allemaal naar huis met een medaille. Pos en Schnieders wonnen beide een Second Prize, Bakker en Tiersma een First Prize. Madlener behoorde zelfs tot de top 1% en eindigde als 4e van alle deelnemers. Hij won daarmee een Grand Grand First Prize, de hoogst haalbare onderscheiding. Niet eerder is het een Nederlandse deelnemer gelukt om zo hoog te eindigen. Een uitzonderlijke prestatie!

Niet eerder is het een Nederlandse deelnemer gelukt om zo hoog te eindigen.

Nakijkfouten opsporen

Tijdens de twee examendagen kregen de studenten tien wiskundeproblemen voorgelegd. De meeste van deze opgaven waren ingezonden door de teamleiders. Het eerste probleem op dag 1 kwam van Mike Daas, begeleider van het Leidse team en promovendus bij het Mathematisch Instituut. Ook hij zette als teamleider een mooie prestatie neer bij het verbeteren van de scores, door nakijkfouten op te sporen.

Aan het einde van elke wedstrijd worden, vaak tot diep in de nacht, alle opgaven twee keer nagekeken, besproken en ingevoerd. Omdat dit snel gedaan wordt, sluipen er soms fouten in. De teamleiders krijgen daarom de gelegenheid om deze fouten recht te zetten. Hierdoor is het mogelijk dat studenten toch nog een hogere score ontvangen. Zo heeft het nauwkeurige werk van Daas er mede voor gezorgd dat Madlener zijn welverdiende vierde plaats bemachtigde. Daas zelf werd voor zijn precieze en harde werk beloond met een stevige omhelzing van Madlener en met de 5e plaats van de in totaal 63 teamleiders in het klassement The Most Effective Team Leaders.

Wiskundeprobleem #1 op de eerste dag kwam van Mike Daas.

Toegewijde studenten

Met deze geweldige prestaties is het hele Leidse team dit jaar op de 13e plaats in het universiteitenklassement geëindigd. Van de 47 Nederlandse deelnames aan de wedstrijd sinds 2006 is dit resultaat slechts vijf keer eerder overtroffen: vier keer door Universiteit Utrecht en één keer door een voorgaand Leids team.

Ter voorbereiding op de wedstrijd had Daas verschillende trainingssessies georganiseerd voor de studenten. Deze bestonden uit theorie, maar vooral oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Dat de sessies leuk waren, was duidelijk: een sessie duurde twee uur, maar de studenten bleven vaak langer doorwerken. En dat heeft prachtige vruchten afgeworpen!

Wist je dat... ?

• De IMC wordt georganiseerd sinds 1994. Sindsdien heeft de wedstrijd elk jaar plaatsgevonden. Hiermee is de wedstrijd van 2024 de 31e editie. Sinds 2006 hebben er elk jaar Nederlandse universiteiten meegedaan, met uitzondering van 2008.
  • Universiteit Leiden doet sinds 2015 met de wedstrijd mee, met uitzondering van 2023. Hiermee heeft Universiteit Leiden in totaal negen keer aan de wedstrijd deelgenomen.
  • In 2017 deden de meeste Nederlandse universiteiten mee, zes in totaal: Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit van Amsterdam, Technische Universiteit Delft en Technische Universiteit Eindhoven. De Leidse teamdeelname van 2017 resulteerde met plaats 12 in de beste teamklassering tot nu toe.
  • De beste individuele Nederlandse klassering sinds deelname in 2006 is de vierde plaats dit jaar van onze Leidse student Casper Madlener.
Het Leidse team, v.l.n.r.: Tobias Schnieders, Samuel Tiersma, Mike Daas, Casper Madlener, Lance Bakker en Lars Pos.

Meer informatie over IMC

De International Mathematics Competition (IMC) stimuleert een inclusieve en veilige omgeving voor wiskundestudenten. Een omgeving waarin zij kunnen deelnemen aan uitdagende competities, internationale vriendschappen kunnen sluiten en hun toekomstige werkveld kunnen verkennen. De wiskundige problemen die tijdens de wedstrijd behandeld worden, komen uit de vakgebieden algebra, analyse, meetkunde en combinatieleer. Het merendeel van de wedstrijden heeft plaatsgevonden in Bulgarije, al zijn door de jaren heen ook Hongarije, Tsjechië, Polen, Macedonië, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk aangedaan.