Wat we doen om medewerkers en studenten veilig te laten werken en studeren

In de media zijn de afgelopen dagen berichten verschenen over de beveiliging in onze gebouwen die vragen oproepen en tot zorgen hebben geleid. In dit bericht willen we jullie zo goed mogelijk informeren over de beveiliging van onze medewerkers, studenten en bezoekers, naar aanleiding van die berichtgeving. We begrijpen heel goed dat er behoefte is aan transparantie en we zullen ons de komende tijd inspannen zo helder mogelijk over veiligheidsaspecten te communiceren.

De Universiteit Leiden is verantwoordelijk voor de veiligheid van een diverse gemeenschap van ongeveer 40.000 mensen die werken en studeren in zo’n 50 gebouwen in Leiden en Den Haag.

In de afgelopen periode heeft zich een aantal incidenten voorgedaan. Zo hebben wij een aantal keren personen waargenomen die niet op onze campus thuishoren. Het is vanzelfsprekend niet de bedoeling dat onbevoegden en mensen met verkeerde bedoelingen op onze campus kunnen komen.

We doen er alles aan om de eigen medewerkers, studenten en bezoekers veilig te laten studeren en werken. Dit is – gelet op de veiligheidssituatie in de wereld – een ingewikkelde uitdaging. Het vraagt maatwerk en we willen hierover zo transparant mogelijk zijn. Onze beveiliging gebeurt op zichtbare en minder zichtbare manieren.

Naar aanleiding van de mediaberichtgeving kunnen we het volgende melden:

• De universiteit zet voor de beveiliging in haar gebouwen – dit kan op elke locatie zijn – onder meer beveiligers in burgerkleding in. Zij hebben tot taak de veiligheid van studenten en medewerkers te waarborgen. Zij doen dit bijvoorbeeld door verdachte situaties vroegtijdig te signaleren. Het gaat om gekwalificeerd beveiligingspersoneel dat – na enkele keren te zijn ingezet – voor onze eigen medewerkers en studenten doorgaans herkenbaar is. Dat is ook goed, want het is de gemeenschap die zij beschermen.
  • Deze beveiligingsmedewerkers kijken normaal gesproken niet in tassen. Bij bijzondere evenementen kan het zijn dat aanvullende maatregelen genomen moeten worden, bijvoorbeeld het (extra) controleren van passen of tassen. Dat zijn bijvoorbeeld evenementen met veel bezoekers en/of bijzondere gasten. Zo’n controle wordt zoveel mogelijk vooraf aangekondigd, zodat studenten en medewerkers hiermee rekening kunnen houden.
  • De universiteit neemt zelfstandig besluiten over maatregelen die genomen moeten worden en staat, waar nodig, in contact met politie, justitie en gemeente.
  • De universiteit heeft student-assistenten in dienst die op basis van open bronnen (internet) een veiligheidsbriefing verzorgen over gebeurtenissen en incidenten in de wereld die effect kunnen hebben op de Universiteit Leiden. Deze briefing helpt ons om het veilig te maken voor medewerkers, studenten en bezoekers. Het is niet hun taak om mensen op onze campus in de gaten te houden.

Heb je vragen over of naar aanleiding van dit bericht, neem dan contact op met je studieadviseur.