Recent afgestudeerd masterstudent arbeidsrecht schrijft artikel voor Tijdschrift Recht en Arbeid

Rose Horstman bewerkte haar scriptie tot een artikel met de titel ‘de L-factor’ over de rol die de leeftijd van een werknemer speelt bij de begroting van de billijke vergoeding. De billijke vergoeding is een financiële tegemoetkoming die onder bijzondere omstandigheden bij ontslag wordt verstrekt.

Een student-stage bij een advocatenkantoor bracht haar op het onderwerp. Het viel haar op dat over de rol die de leeftijd van de werknemer speelt bij de begroting van de billijke vergoeding nog niet veel geschreven is, terwijl in de rechtspraak over de billijke vergoeding wél met enige regelmaat wordt gerefereerd aan de leeftijd van de werknemer. Met het oog ook op de steeds verder stijgende pensioenleeftijd, was zij vooral benieuwd naar de rol van de leeftijd van de oudere werknemer bij een verzoek om een billijke vergoeding.

Horstman concludeert dat leeftijd wel degelijk een rol speelt bij de bepaling van de hoogte bij deze vergoeding. Met name bij de kansen van de werknemer op de arbeidsmarkt en het bepalen van de resterende duur van het dienstverband en daarmee de inkomensschade, is de rol van de leeftijd goed zichtbaar.

Voor Horstman was het meest leerzame van het schrijven van het artikel voor TRA het moeten extraheren van de belangrijkste onderdelen van de scriptie en deze om te zetten in een kort en voor de lezer goed volgbaar artikel.

Meer weten?

Lees het volledige artikel via Inview (€)

Foto Aaron Burden via Unsplash