Universiteit Leiden

nl en

Leidse partnerorganisaties: 'Leiderschap is inspelen op behoeftes van anderen'

Een belangrijk onderdeel van het Leiden Leadership Programme (LLP) is de praktijkopdracht die studenten aangereikt krijgen door een partnerorganisatie. Wat levert dit de organisaties op? Twee Leidse partners vertellen over de samenwerking met de studenten.

Het Leiden Leadership Programme  is een extracurriculair honoursprogramma voor masterstudenten, gericht op het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden. In dit programma leren deelnemers over verschillende aspecten van leiderschap en hoe ze deze in de praktijk kunnen toepassen. 

Cruciaal bij het LLP is de praktijkopdracht, waarbij studenten werken aan een leiderschapsvraagstuk binnen een partnerorganisatie van het programma. Hierdoor kunnen zij de opgedane kennis en vaardigheden in een echte werkomgeving inzetten en verder ontwikkelen.

De partners in kwestie

Dit jaar werd voor de praktijkopdracht onder meer samengewerkt met Leiden Ongehinderd (voorheen Platform Gehandicapten Leiden), een organisatie die  aandacht vraagt voor mensen met permanente, tijdelijke en situationele beperkingen binnen de gemeente Leiden. Daarbij probeert de organisatie duidelijk te maken dat de belangen van mensen met een beperking niet indruisen tegen die van de andere stadsbewoners, en dat iedereen mee geniet van een meer fysiek, digitaal en sociaal toegankelijke stad. 

Een andere partnerorganisatie is het Leiden International Film Festival (LIFF) - de Leidenaar niet onbekend -  een toonaangevend 11-daags filmfestival dat jaarlijks meer dan 42.000 bezoeken trekt. Het festival biedt een divers programma met meer dan 100 filmtitels, van zowel opkomende onafhankelijke artiesten als gevestigde namen als Sean Baker. 

'De studenten kwamen met goed advies waar we mee aan de slag zijn gegaan.’ 

Frisse blik

Maar hoe komen die partnerorganisaties nu bij het LLP terecht? Voor Lucia Langerak, bestuurslid van Leiden Ongehinderd, was het pad duidelijk: 'Die frisse blik van de studenten konden we echt gebruiken. We hebben inzichten en tools aangereikt gekregen die onze visie vooruit helpen.'

Ratna Lachmansingh van het LIFF bevestigt dit: 'Als organisatie ben je altijd bezig met de basis goed te krijgen; onze eerste taak is om te zorgen dat het filmfestival er staat en de organisatie werkt. Daarom verlies je soms dingen uit het oog die wel heel belangrijk zijn, maar net iets minder met de dagelijkse inhoud te maken hebben. Voor zulke zaken is het heel handig om externen mee te laten kijken die je kan wijzen op je blinde vlekken.'

En zo geschiedde, de afgelopen twee jaar schakelde het LIFF LLP-studenten in om de organisatie door te lichten op het vlak van duurzaamheid (eerste jaar), en diversiteit en inclusie (tweede jaar).' 'We zitten al enkele jaren in een transitie; we bekijken kritisch hoe onze organisatie in elkaar zit.' Voor die ‘kritische doorlichting’ kwamen ze bij het LLP uit.

'Die frisse blik van de studenten konden we echt gebruiken.'

'Ze bekeken echt alles!'

De frisse blik was dus wat deze partnerorganisaties aantrok aan het LLP, maar losten de studenten deze verwachtingen ook in?

Wat Lachmansingh betreft wel: 'In beide jaren lichtten de studenten onze hele organisatie tot in de details door, steevast met passie en enthousiasme. Ze bekeken echt alles! Bovendien kwamen ze met goed advies waar we mee aan de slag zijn gegaan.’ 

'Ik vond het heel knap hoe studenten, die wetenschappelijk onderwijs genoten, toch in staat waren praktische adviezen te geven die aansloten bij onze organisatie. Op die manier gaven ze ook ons weer nieuwe energie.'

Langerak herkent dat beeld: 'De studenten hebben onze verwachtingen ver overtroffen. Ze hadden de ruimte en de focus om structurele zaken aan te pakken waar wij als bestuur gewoon niet gauw aan toe kwamen. Ze wisten bovendien in een heel korte periode hun weg te vinden in de organisatie. Het was echt een grote hulp.'

Studenten zien groeien

De partnerorganisaties geven ook duidelijk aan dat de studenten bijleren over leiderschap en samenwerking. 'Dat gebeurt op verschillende niveaus', stelt Lachmansingh. ‘Ten eerste stellen wij onze organisatie helemaal open. Wat zij hebben kunnen zien is hoe leiderschap beweegt in deze organisatie.'

‘Ze waren erg slim en stelden de juiste vragen. Ik vond het heel sensitief van de studenten dat ze zich zo goed verdiepten in onze organisatie: hoe deze werkt, en waar eventuele gevoeligheden liggen.  Ze stemden hun onderzoek en boodschap hier ook erg goed op af, wat noodzakelijk is als je wilt dat je adviezen geïmplementeerd worden. 

Studenten leren ook over leiderschap door de intensieve samenwerking binnen hun eigen groep, die gestroomlijnd moet communiceren met de partnerorganisatie. 'Dat gaat verder dan groepswerk op de universiteit', zegt Langerak. 'Een belangrijk aspect van leiderschap is immers de vaardigheid om in te spelen op de behoeftes van je omgeving en degene met wie je samenwerkt, en dat hebben deze studenten echt geleerd.'

Wilt u meer weten over een partnerschap met het Leiden Leadership Programme? Neem een kijkje op onze pagina voor partnerorganisaties of in onze brochure.

Tekst: Stan De Feyter
Foto's: LIFF en Melissa Schriek

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.