De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Dinsdag 27 augustus

‘De eerste schooldag voor de kinderen, het normale ritme start vanaf vanochtend weer, wat betekent dat ik weer chef ontbijt en lunches ben, een rol die ik graag op me neem. De zomer is snel verlopen. Ik heb voor het grootste deel doorgewerkt en daarbij genoten van de relatieve rust op de campus. De echte vakanties zitten voor mij in de winter, hoog in de besneeuwde bergen.

Ik heb nog wel een reis naar China gemaakt in augustus, waar ik met een delegatie van onze instituten CML en LACDR bezoeken heb afgelegd aan universiteiten en onderzoeksinstituten in Beijing, Nanjing, Shanghai en Ningbo om te spreken over bestaande en nieuwe samenwerkingen. Een intensieve en inspirerende reis: de wetenschappelijke ontwikkelingen in China gaan heel snel en we kunnen veel leren van samenwerkingen met partners daar. Niet alleen op het gebied van technologie en innovatie, maar ook op onderwerpen als biodiversiteit en duurzaamheid. Omgekeerd is in China de interesse om met Leiden samen te werken nog steeds groot. In dit kader hebben we in Beijing een goede bespreking gehad met de China Scholarship Council (CSC) over hun promotiebeurzen en gezamenlijke PhD programma’s. CSC-promovendi vormen al jaren een belangrijke bron van onderzoekstalent voor onze faculteit, een situatie die we graag voortzetten als we het eens worden over de voorwaarden, waaronder de hoogte van de beurs. De gesprekken stemmen me optimistisch.

‘De journalisten zijn onder de indruk van de opzet en uitstraling van ons nieuwe gebouw met zijn prachtige faciliteiten’

Inmiddels ben ik alweer een dikke week terug in Nederland. Vorige week was het nog rustig, maar deze week stroomt het gebouw al aardig vol. Volgende week openen we het nieuwe Gorlaeus Gebouw en dan gaat het helemaal bruisen! We zijn al geruime tijd bezig met de voorbereidingen voor de opening op maandag 2 september. Constantijn van Oranje verricht de openingshandeling samen met onze studenten. Ik zie uit naar deze feestelijke gelegenheid! Vandaag is er alvast een klein voorproefje, want we hebben in de ochtend, samen met de bouwer en architecten, een ontvangst van geïnteresseerde pers. In totaal hebben we rond de twintig mensen in het publiek.

Ik start met een inleidende presentatie over de faculteit en het nieuwe gebouw; over beide kost het me geen enkele moeite om enthousiast te zijn. Daarna hebben we een uitvoerige toer door het gebouw, waarbij we trots zoveel mogelijk laten zien en korte presentaties krijgen bij de FMD, NeCEN, de meethal, de Exposome-scan en de NMR-faciliteit. Het is een zeer geslaagde wandeling. De bezoekers zijn duidelijk onder de indruk van de opzet en uitstraling van het gebouw, van de functionaliteit en de prachtige faciliteiten. Ik sluit dit persmoment af met twee korte interviews, een voor Sleutelstad en een voor de communicatieafdeling van de bouwer Heijmans.

Aansluitend hebben we de eerste vergadering van het faculteitsbestuur. Het is de eerste vergadering na de zomer. Ook Berber Verhalle sluit aan, zij is vanaf 1 september de nieuwe assessor van het bestuur. Wat geweldig dat ook dit jaar weer een energieke en gemotiveerde student bereid is gevonden deze leerzame taak op zich te nemen!

De middag sluit ik af met een ontvangst van NSC-kamerlid Rosanne Hertzberger. We laten ook haar trots het gebouw zien en nemen daarna tot ruim na 6 uur de tijd voor discussie over de organisatie en positie van de bètawetenschappen in Nederland en een keur aan beleidszaken, waaronder financiering, sectorplannen, kennisveiligheid, taalbeleid en internationalisering. Ik constateer niet voor het eerst dat het gat tussen de academische sector en de politiek erg groot is geworden en juist daarom is het van groot belang deze gesprekken te hebben.

Ik spoed me naar huis waar ik nog net een beetje kan mee-eten. De eerste schooldag wordt doorgesproken, ik lees wat stukken voor morgen en ga nog even sporten. Het normale ritme is inderdaad weer opgepakt en dat is wat mij betreft helemaal prima.’