Van juridisch talent naar bierbrouwexpert: Benjamin Wegman's unieke carrierepad

‘Doe iets waar je blij van wordt’, zeggen mensen vaak. Alumnus Benjamin Wegman nam dit advies ter harte. Hij maakte de overstap van een studie fiscaal recht naar een brouwerij aan de rand van het Leidse stadcentrum.

Wat is het aan Fiscaal Recht dat jou zo grijpt?

Toen ik naar de Open Dag ging van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid werd ik direct gegrepen door de fiscaliteit. De keuze was snel gemaakt. Heel veel mensen denken dat je met Fiscaal Recht heel veel moet rekenen; dat het een soort accountancy opleiding is. Maar dat is helemaal niet zo. Het gaat voor mij om ‘the price we pay for a civil society’. Hoe het hele stelsel in elkaar zit en hoe je dat kunt sturen. Kijk als voorbeeld naar de belasting: we geven met z’n allen relatief vrijwillig de helft van ons inkomen weg aan de staat. Dat vind ik heel wonderlijk. Het gaat minder om het cijfer, maar wat er achter dat cijfer zit.

Benjamin Wegman

Hoe ben je toen toch brouwer geworden?

Ik was tijdens mijn studie al begonnen met het hobbymatig brouwen van bier met een aantal jongens uit mijn jaarclub. Gewoon voor de grap eigenlijk. We kochten zo’n hobbypakket en gingen aan de slag. We hadden geen enkele ambitie om een brouwerij te starten, maar dat brouwen liep uit zichzelf een beetje uit de hand. En toen was de studie af en hebben we met een zekere mate van jeugdige overmoed het avontuur opgezocht en een brouwerij gestart. En daar pluk ik nog iedere dag de vruchten van.

Is er wel iets uit je studie dat je toepast in het brouwersvak?

Ja en nee. Ik doe niets met de fiscaliteit an sich: ik doe niet de aangiftes voor de brouwerij en ik geef onszelf ook geen fiscaal advies. Maar wat ik wel nog toepas uit mijn studie, en ik denk dat dat los staat van welke studie je ook hebt gedaan, is het kritische denken: hoofdzaak en bijzaak van elkaar weten te onderscheiden. Het academische denkvermogen; daar heb je wel veertig keer per dag wat aan.

Kun je een moment omschrijven waar je met trots op terug kijkt?

Ja, dat is de COVID-periode. Het was voor ons als productiebedrijf een heel moeilijke tijd; al onze klanten gingen dicht, maar wij hadden geen recht op financiële steun. Toen hebben we als team gezegd: we gaan koste wat kost ervoor zorgen dat de brouwerij door deze tijd heen komt. We hebben toen een webshop ingericht en zijn bierpakketten gaan maken voor mensen thuis. Die gingen ineens als warme broodjes over de toonbank; we verkochten er duizenden van. Uiteindelijk was 2020, het jaar waarin we dachten over de kop te gaan, ons beste jaar ooit. Daar ben ik heel trots op.

Wat is je eigen favoriete biertje?

Dat is zo afhankelijk van het moment. Als je met lekker weer op een terras zit: dan is witbier geweldig. Maar ga je in diezelfde sfeer een Imperial Porter drinken dan smaakt dat bier gewoon niet. Dat is dan geen match. Het favoriete bier is het juiste bier op het juiste moment. Dat geldt overigens voor alle dranken.

Heb je nog een tip voor studenten?

Er zijn mensen die zichzelf door de werkweek moeten slepen. En dan denk ik, je werkzame leven duurt best wel lang. Neem jezelf serieus en doe iets waar je blij van wordt. En dat betekent niet dat je moet flierefluiten; je moet er wel geld mee kunnen verdienen. Maar er zijn ongelooflijk veel leuke dingen om te doen. Ga dat alsjeblieft ook doen.