Nieuwe studentenwoningen in Oegstgeest stap dichterbij

De bouw van 285 studentenwoningen op grond van Universiteit Leiden is een stap dichterbij. Donderdag tekenden studentenhuisvester DUWO en het Vastgoedbedrijf van de universiteit de erfpachtovereenkomt voor het stuk grond in het Oegstgeester deel van het Leiden Bio Science Park.

Het studentencomplex komt te liggen in de nieuwe woonwijk in Nieuw Rhijngeest Zuid, waarvoor de universiteit kortgeleden Dura Vermeer als ontwikkelaar selecteerde. De bouw van deze wijk start naar verwachting begin 2026. De bouw van de studentenwoningen start een jaar eerder. De wijk kenmerkt zich door zachte kleuren, een diversiteit aan woontypes, speelsheid, lucht, landschap en veel oog voor ontmoeting.

Studio’s

Het complex van 285 woningen bestaat uit een deel met dertien woonlagen en twee aangesloten lagere blokken van vier woonlagen. Op de begane grond komt een grote gemeenschappelijke ruimte, waar studenten kunnen ontspannen, studeren en elkaar kunnen ontmoeten. Ook is er een wasserette.

De studio’s zelf zijn zogenoemde Sting-studettes. Dit zijn kleine zelfstandige studio’s met eigen sanitair, in woongroepen van tien à twaalf studio's met elk een eigen gemeenschappelijke woonkamer en keuken. Er zijn enkele grotere woningen op de hoeken.

Dynamisch Science Park

Dit nieuwe complex volgt op de duizend studentenwoningen die Universiteit Leiden vorig jaar op het Leiden Bio Science Park liet bouwen. Chris Suijker, directeur Vastgoedbedrijf: ‘Prachtig dat we als universiteit weer een flinke stap zetten in de komst van prettige en betaalbare woningen voor jonge, studerende mensen. Een belangrijk voordeel van op kamers gaan, is dat studenten leren hun eigen boontjes te doppen. Je gaat makkelijker nieuwe vriendschappen aan, wordt zelfstandig en ontwikkelt je eigen identiteit. Daarnaast dragen deze woningen bij aan het dynamische Science Park dat we voor ogen hebben, waar bedrijvigheid, wonen, leren én recreëren samenkomen.’

Studenten die in aanmerking willen komen voor een woning kunnen zich inschrijven via room.nl.