Overtollig afval, schadelijk voedsel en te weinig groen: deze studenten werkten aan een oplossing

Maandenlang zetten studenten zich naast hun studie in voor een duurzamere wereld, in het kader van het LDE Sustainability Honours Programme. Welke oplossingen bedachten zij voor vraagstukken van organisaties als Naturalis en ClimateMatters?

Tijdens de feestelijke afsluiting van de challenges legden studenten van het LDE Sustainability Honours Programme hun verduurzamingsplannen voor aan hun opdrachtgevers. In de afgelopen maanden werkten zij in groepen aan de vragen die de opdrachtgevers hen hadden gesteld in het kader van verduurzaming.

Biologisch voedsel: de nieuwste trend?

Zo vroeg het Naturalis een aantal studenten hoe zij mensen beter kunnen voorlichten over biologisch voedsel. Biologisch voedsel is namelijk niet alleen goed voor onze gezondheid, maar ook voor de biodiversiteit. ‘Bij de verbouwing van biologisch voedsel worden er geen schadelijke pesticiden gebruikt. Daardoor zijn er niet alleen minder pesticiden in de natuur, maar ook in ons lichaam’, zegt de 20-jarige student bedrijfseconomie Jolle Merkus.

De studenten bouwden daarom een website vol informatie over biologisch eten. Artikelen, een quiz en recepten leren de lezer op een interactieve manier meer over biologisch voedsel. Hoe deze website een succes kan worden? Via influencers! ‘We zagen dat influencers een boodschap aan een breed publiek kunnen overbrengen. Als een video bij hen viraal gaat, kan biologisch eten misschien wel een trend worden’, zegt student Ayesha Felice Zain (20), die Naturalis adviseert de samenwerking met hen aan te gaan.

De studenten gaven levendige presentaties over hun plannen.

Geld, gezondheid en grote farmaceuten

Een andere groep dook in het afvalprobleem binnen de gezondheidszorg voor hun opdrachtgever, het OLVG ziekenhuis. Zij stuitten op één groot probleem: de farmaceuten. ‘Aandeelhouders binnen deze industrie hebben belang bij het afval’, beweren deze studenten.

'De studenten hebben ons echt nieuwe inzichten gegeven' - opdrachtgever Leiden Centraal

Ze stellen dat deze bedrijven veel gereedschap eenmalig bruikbaar maken, terwijl dit niet nodig zou zijn. ‘Specifiek aanpassingen doen binnen ziekenhuizen is belangrijk, maar een gedragsverandering binnen de markt zal uiteindelijk veel meer doen’, zegt student Aerospace Engineering Louise Brouwers.

En die verandering begint volgens hen bij wetgeving om het afval te verminderen. Farmaceuten mogen dan niet meer zomaar hun producten eenmalig bruikbaar maken, tenzij er een goede reden voor is, zoals het schoonhouden van de omgeving. Door de bal bij de farmaceuten te leggen, worden zorgmedewerkers ontzien en kunnen zich storten op hun werk als zorgverlener, aldus de studenten.

Voor mens en natuur

ClimateMatters vroeg studenten om ideeën om Leiden Centraal duurzamer te maken, met oog voor het welzijn van mensen. De gedachte hierachter? Het welzijn van mensen stijgt in een groenere (en daarmee duurzamere) omgeving. Een win-win situatie dus!

Om het voor mens en natuur een fijnere omgeving te maken besloten de studenten te focussen op onder andere de hoeveelheid groen, het aantal zitplaatsen, het afvalen de drukte. En om te bepalen waar mensen behoefte aan hebben, bedachten zij de ‘walk-along interviews’.

‘De studenten hebben ons echt nieuwe inzichten gegeven. Met hun ‘walk-along interviews’ vroegen zij voorbijgangers op het station hoe zij verduurzaming terug willen zien, vertelt opdrachtgever Roel Cremer. ‘Dit gaan wij zeker meenemen in onze plannen voor het vernieuwde Leiden Centraal.’

Tekst: Krisz Lucke
Foto’s: Eric van den Bandt