KiKa-subsidie voor wiskundige: hoe statistiek helpt bij de behandeling van botkanker

Wiskunde gebruiken om kinderen met botkanker te helpen. Het klinkt een beetje vreemd, maar voor statisticus Marta Fiocco is het gewoon haar werk. Ze krijgt er van KiKa een flinke subsidie voor. Met dat geld gaat ze het effect van aanpassingen in chemotherapie bestuderen.

Chemotherapie is zeker voor jonge patiënten een zware behandeling die zorgt voor veel schade. Daar wil je als arts niet te veel van geven, maar natuurlijk wel genoeg om de kankercellen te bestrijden. Dat is een delicate afweging. Hoe vind je die balans?

Volgens Marta Fiocco, hoogleraar Toegepaste Wiskunde, kan statistiek daarbij helpen. Met het onderzoeksproject PACT-ES proberen Fiocco en haar wiskundige en klinische collega’s de effecten van aanpassingen in chemotherapie in kaart te brengen. Dat doen ze voor patiënten met Ewing-sarcoom, een agressieve vorm van botkanker. Uiteindelijk willen ze voorspellen wat het effect van een bepaalde dosis is op de behandeling en bijwerkingen.

‘Wij hebben geen glazen bol om in de toekomst te kunnen kijken, maar ik hoop wel dat we een methode kunnen ontwikkelen om dit verder te bestuderen. Het zou heel mooi zijn als we kunnen aangeven in welke situaties de dosering van de chemotherapie omlaag kan.’

Bestaande data op een andere manier gebruiken

Om dit te onderzoeken is er data nodig. Fiocco en haar collega’s gebruiken straks de data van een wetenschappelijk onderzoek naar de behandeling van het Ewing-sarcoom. ‘Zo’n onderzoek vergelijkt het effect van twee verschillende behandelingen, maar in de praktijk zijn er allerlei redenen waarom artsen moeten afwijken van de protocollen. Bij te veel bijwerkingen besluit de arts om de behandeling uit te stellen of de dosis te verlagen.’ Bij een wetenschappelijk onderzoek moet dat soort informatie allemaal worden vastgelegd. Gelukkig maar, anders had Fiocco niet aan de slag gekund.

Project PACT-ES ontvangt € 546.000 van KiKa

Marta Fiocco is projectleider van PACT-ES: Personalised Approach to Chemotherapy Treatment for Ewing’s Sarcoma. Dat heeft als doel het effect van aanpassingen in chemotherapie te onderzoeken met een dynamisch voorspellingsmodel. KiKa kende 546.000 euro subsidie toe. Bij het project zijn onder andere ook prof.dr. Hans Merks van het Prinses Máxima Centrum betrokken als klinisch projectleider, dr. Marta Spreafico van het Mathematisch Instituut en prof. Bernadette Brennan van het Royal Manchester Children’s Hospital als mede-onderzoekers. De data die de onderzoekers gebruiken is van de Euro Ewing 2012 International Multicentre Trial, waarvan Brennan hoofdonderzoeker is.

Geen nieuwe middelen, wel nieuwe behandelingen

De laatste jaren komen er minder nieuwe kankermiddelen op de markt, maar is er meer interesse naar nieuwe behandelingen met bestaande middelen. Dat is precies die balans tussen effectief behandelen van de tumor en zo min mogelijk schade aanrichten, waar ook het PACT-ES-project zich op richt. Hierbij is data het uitgangspunt, en heb je mensen nodig die die data begrijpen en analyseren. Fiocco en haar onderzoeksteam kunnen dat.

Uiteindelijk wil Fiocco samen met haar collega’s een algemene tool ontwikkelen die ook voor andere kankersoorten is in te zetten. Met die tool kunnen ze beter analyseren wat er gebeurt bij een behandeling. ‘Het project is voor mij als wiskundige heel mooi, maar ik hoop vooral dat dit artsen ondersteunt bij hun beslissing hoe ze medicatie inzetten. Zij kunnen met die kennis het verschil maken voor de kinderen.’