Feestelijke start nieuwbouw Universitair Sportcentrum

Tijdens een feestelijke bijeenkomst op donderdag 11 juli 2024 werd de start van de bouw van het nieuwe Universitair Sportcentrum (USC) op een sportieve manier gevierd. De rugbyspelers en een paaldanser van het USC Leiden hadden hierin een rol. Ook werd een video getoond waarbij in vogelvlucht door het nieuwe gebouw werd gegaan.

Sportieve aftrap

In aanwezigheid van medewerkers van het USC, studentensportverenigingen, en vele anderen, werd de nieuwbouw van het Universitair Sportcentrum op een sportieve manier afgetrapt. Een sporter van het USC Leiden gaf een choreografie paaldansen en vervolgens schoot een rugbyspeler van LSRG een bal tussen de palen om officieel het startsein te geven voor de bouw.

Breed aanbod

Annette van Lookeren, hoofd van het Universitair Sportcentrum is verheugd dat de bouw eindelijk van start gaat: “Dit moderne complex gaat een breed aanbod aan sportfaciliteiten krijgen: van fitness en groepslessen tot teamsporten en individuele training. Het wordt een inspirerende plek waar onze studenten en medewerkers kunnen werken aan hun fysieke en mentale gezondheid. We kijken enorm uit naar de ontwikkelingen en het uiteindelijke resultaat."

Gezond en duurzaam

Behalve als sportcentrum doet het gebouw straks ook dienst als tentamencentrum, met ruimere tentamenhallen dan het huidige USC heeft. Het ontwerp van BINX Smartility voorziet daarnaast in een gezond en duurzaam gebouw met een goede akoestiek, veel daglicht, zonnepanelen, en aansluiting op de warmte- en koudeopslag (WKO) voor duurzame verwarming en koeling. Op het dak komen zonnepanelen en er komt een glooiend ‘daklandschap’ van gras.

Centrale ligging en sportcafé

Het sportcentrum komt midden in het Leiden Bio Science Park te liggen en is daarom ook interessant voor de omliggende bedrijven. Daarnaast komt in het sportcentrum een sportcafé dat aantrekkelijk is voor de sporters van de universiteit, maar ook voor de omliggende bedrijven en bewoners.

Actieve leefstijl

Ferdy Poppelier, directeur stichting USC, is enthousiast over het nieuwe sportcentrum: "Dit is een belangrijke stap voor onze universiteit. Het nieuwe sportcentrum zal niet alleen onze sportfaciliteiten verbeteren, maar ook bijdragen aan een gezonde en actieve leefstijl voor onze studenten en medewerkers. Daarnaast is het ook een belangrijke faciliteit voor iedereen die op het Leiden Bio Science Park werkt en woont."

Het gebouw, waarvan de entree aan het Rosalind Franklinplein komt te liggen, is naar verwachting eind 2025/begin 2026 gereed.