De dag van Jasper

Jasper Knoester is de decaan van de Faculteit Wiskunde & Natuurwetenschappen. Hoe gaat het met hem, wat doet hij precies en hoe ziet zijn dag eruit? In elke nieuwsbrief geeft Jasper een inkijkje in zijn leven.

Maandag 8 juli

‘Het zijn de laatste drukke weken voor de campus tot relatieve rust komt. Ik ben om 9 uur op kantoor voor een volle dag. We starten als bestuur met het laatste bestuurlijk overleg met een van de instituten. We maken twee keer per jaar een ronde, waarbij we alle instituutsbesturen uitgebreid spreken. De huidige ronde heeft als belangrijk onderdeel de meerjarenbegroting, die door het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet onder een donker gesternte gestalte krijgt. Hoewel de precieze uitwerking hiervan pas in augustus of september duidelijk zal worden, is onvermijdelijk dat de universiteit sterk moet gaan bezuinigen en waar mogelijk op een slimme manier extra middelen zal moeten verwerven.

Details van de omvang van de bezuinigingen voor de faculteit kennen we nog niet. De universiteit heeft ervoor gekozen nog even te wachten op meer duidelijkheid vanuit Den Haag. Tegelijk wordt al gestart met zorgvuldig kijken naar verschillende aspecten die onze financiële situatie beïnvloeden. Hierbij gaan drie universitaire werkgroepen aan de slag, één gericht op de organisatie, één op de kosten en één op de baten. Ik zal zelf de werkgroep Baten voorzitten en hoop dat we met een aantal constructieve strategieën kunnen komen, want extra inkomen genereren is beter dan te moeten bezuinigen. Ook binnen de faculteit staan we hiervoor en mede daarom ook onze inzet op programma’s zoals Beethoven.

Gelukkig praten we niet alleen over geld. Ook de profileringsthema’s van de faculteit en de universiteit worden besproken in deze ronde van overleggen. In de meeste gevallen horen we over interessante connecties tussen instituten onderling en ook met andere faculteiten, precies wat deze thema’s beogen. In september vindt waarschijnlijk een brede internetconsultatie plaats over de universitaire thema’s. We hopen dat veel van onze medewerkers tijd zullen nemen om hieraan bij te dragen, zodat ook de meer bèta-georiënteerde thema’s een goede plek krijgen binnen de universiteit.

Ik vervolg de dag met een serie overleggen, praat bij met Carey over de agenda voor de komende weken en ga naar de overlegvergadering met de faculteitsraad. Ook hier is de begroting het hoofdonderwerp. De raad doet een aantal waardevolle suggesties, die we zeker zullen meenemen. De vergadering verloopt snel, wat ons als bestuur nog even de tijd geeft om te brainstormen over het proces dat we willen volgen om de komende budgettaire uitdagingen het hoofd te bieden. Net als het College van Bestuur overwegen ook wij een aantal werkgroepen te introduceren die globaal naar verschillende aspecten van de faculteit kijken.

Hierna spoed ik me naar Den Haag, niet om naar huis te gaan, maar om het afscheid van de oud-bewindspersonen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen bij te wonen. Ik heb Robbert Dijkgraaf veel meegemaakt de afgelopen jaren en ook daarvoor kenden we elkaar al lang. We overlapten als promovendus in Utrecht en eerder nog volgde hij werkcolleges bij mij, de ouderejaarsstudent. Inmiddels is hij natuurlijk allang degene die mij dingen leert. Het is fijn om bij dit afscheid te kunnen zijn, om hem te danken voor alles wat hij in gang heeft gezet en waar hij voor stond. Het is een bruisend feest met een prachtige karakteristieke afscheidsspeech van Robbert. Voor even zetten we de wrange gedachte van ons af dat veel van het moois dat hij heeft losgemaakt geen vervolg zal krijgen onder het nieuwe kabinet. De komende weken en maanden zullen we die uitdaging genoeg aandacht moeten gaan geven. Vanavond even niet. De swingende Hermes House Band helpt daar enorm bij.’