5 tips tegen eenzaamheid van studieadviseur Roos ter Elst

Je studententijd is de leukste tijd van je leven, vol feestjes en vriendschappen voor het leven. Toch? Nou, niet altijd. Zeker in het begin van je studie is de kans groot dat je je af en toe alleen voelt, maar ook daarna, is het niet gek om te moeten wennen aan deze grote verandering en je soms eenzaam te voelen. Studieadviseur Roos ter Elst geeft tips.

‘Uit onderzoek weten we dat tweederde van de 16- tot 25-jarigen zich weleens eenzaam voelt’, vertelt Ter Elst. ‘Dat is niet altijd meteen het clichébeeld van een student die avond aan avond alleen in een kamer zit. Ook in een volle vereniging kun je je heel alleen voelen.’

Eenzaamheid hoort dus tot op zekere hoogte bij het (studenten)leven, maar dat wil niet zeggen dat je er niets aan kunt of hoeft te doen. Ter Elst: ‘Bij langdurige eenzaamheid kun je last krijgen van angst, spanning en schaamte. Weet dat je niet de enige bent. Het is niet gek om je zo te voelen. Technisch gezien is het een signaal van je lijf dat je iets tekort komt, net als dorst hebben. Het kan je in beweging zetten.’

De volgende tips kunnen je daarbij helpen:

1. Zoek uit waar je eenzaamheid vandaan komt. Zou je meer sociaal contact willen? Of heb je eerder een gevoel van vervreemding? Als je weet waardoor je je minder verbonden voelt met anderen dan je zou willen, is het gemakkelijker om er iets aan te doen.

2. Vertel dat je je weleens eenzaam voelt. Zoals bij alle problemen: praten helpt. Het is misschien eng om over zo’n kwetsbaar onderwerp te beginnen, maar het kan helpen om herkenning of erkenning voor je probleem te krijgen. Optie: Volg de e-health module ‘Eenzaamheid’ van Gezonde Boel.

3. Kies wie je volgt. Social media zou een gevoel van verbondenheid moeten geven, maar kan eenzaamheid juist versterken. Voel je je slecht als je langs mensen scrolt die non-stop gezellige feestjes lijken te hebben? Kijk dan een tijdje niet of zoek bewust andere content op.

4. Blijf bij jezelf. Niemand verwacht van je dat je vijf avonden per week feest, als je eigenlijk meer geniet van filosofische gesprekken op iemands kamer. Bedenk van welke activiteiten jij oplaadt en zoek daar mensen bij, bijvoorbeeld door een oproepje te doen op de Acts of Kindness-pilaar in jouw faculteit of op de Student Wellbeing Roadmap te kijken naar passende activiteiten.

5. Ga naar de studieadviseur. Hoewel de benaming anders suggereert, zijn de adviseurs er niet alleen om  je te helpen met zaken die direct betrekking hebben op je studie, zoals planning en deadlines. Ze kunnen je ook op andere gebieden op weg helpen of samen met jou uitzoeken waarom het even niet zo lekker loopt.

Meld je aan voor de Summer Support Group

Meld je aan voor de Summer School Language and Linguïstics

Kijk voor het complete overzicht van Summer Schools hier.

Luister de Studenticast aflevering over Eenzaamheid of de Ted X: You are not alone in your loneliness.