Hoofdlijnenakkoord: we hebben elkaar nodig

Het houdt de gemoederen flink bezig: het hoofdlijnenakkoord en de daarin voorgenomen bezuinigingen op het Hoger Onderwijs. Hoewel de inhoud nog niet helemaal vast staat - het hoofdlijnenakkoord wordt uitgewerkt in een regeerakkoord – zijn we er zeker van dat ook Universiteit Leiden rekening moet houden met stevige bezuinigingen.

Wie het hoofdlijnenakkoord heeft doorgenomen weet: de plannen van de nieuwe regering hebben een negatieve invloed op onze financiële situatie. In de Strategische Conferentie van afgelopen week is dit gesprek gestart met de faculteiten en expertisecentra. De bijstelling van de sectorplannen hoger onderwijs en wetenschap, de roep om minder internationale studenten, bezuinigingen op het Fonds Onderzoek Wetenschap, het invoeren van een langstudeerboete: het zijn slecht enkele voorbeelden van plannen die onze universiteit hard gaan raken.

Onze stem laten horen

Deze plannen zijn een dreun voor onze studenten en medewerkers. We zijn bezorgd over de impact die het hoofdlijnenakkoord op ons zal hebben. We blijven het grote belang van onderzoek en onderwijs voor onze samenleving benadrukken. Dit doen we onder meer door onze stem zoveel mogelijk te laten horen op zoveel mogelijk niveaus, bijvoorbeeld samen met andere universiteiten en andere samenwerkingspartners.

Scenario’s

Tegelijkertijd anticiperen we samen met de faculteiten en expertisecentra op de toekomst en werken we aan verschillende scenario’s. Wat is de financiële impact van het hoofdlijnenakkoord en hoe kunnen we die opvangen? Wat zijn doemscenario’s en welke rooskleuriger opties zijn denkbaar? En hoe kunnen we ons hierop voorbereiden?

Blijf elkaar opzoeken

We zullen er alles aan doen om de schade zoveel mogelijk te beperken voor onze universitaire gemeenschap. In het huidige klimaat wordt het nóg belangrijker om samen te werken en elkaar te blijven opzoeken. We hebben elkaar nodig in deze moeilijke tijd.

De komende tijd gaan we verder in gesprek en houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen. Zodra er meer duidelijkheid is over het regeerakkoord en over wat dit betekent voor onze organisatie, informeren we jullie, via je leidinggevende, de website en andere kanalen.

Laat ook jouw stem horen

De UNL ondersteunt onze gezamenlijke boodschap met de oproep aan iedereen die het hoger onderwijs een warm hart toedraagt om hun campagne te delen en er aandacht voor te vragen:  https://www.universiteitenvannederland.nl/laat-wetenschap-werken