Citizen Science Nederland-netwerk officieel gelanceerd

Het Citizen Science Nederland (CS-NL) netwerk is deze maand officieel gelanceerd met behulp van de subsidie van Open Science NL. De nieuwe visie voor dit netwerk werd op 28 mei gepresenteerd.

Bij de presentatie waren ook leden aanwezig die een belangrijke rol hadden bij het tot stand komen van het netwerk. In deze visie wordt beschreven hoe het netwerk is ontstaan en worden de huidige missie en doelen benoemd. De Leidse astronoom Frans Snik en universitair docent wetenschapscommunicatie Anne Land-Zandstra speelden een belangrijke rol, zowel als leden van de Citizen Science Werkgroep van het Nationaal Programma Open Science (NPOS), als medeoprichters van het Citizen Science Lab.

Het Leidse Citizen Science Lab is één van de trekkers van het CS-NL-netwerk. Netwerk-coördinator Margaret Gold en community manager Anouk Spelt zullen zich dus vanuit de universiteit inzetten om het netwerk te onderhouden en te professionaliseren.

Netwerk coördinator Margaret Gold: 'We hebben even de tijd genomen om deze belangrijke mijlpaal te vieren en de vele mensen te bedanken die een sleutelrol hebben gespeeld om ervoor te zorgen dat citizen science de kern vormt van de nationale strategie voor Open Science, en dat de praktijkgemeenschap op nationaal niveau wordt verbonden en versterkt.'

CS-NL heeft als doel om iedereen die zich bezighoudt met citizen science bij elkaar te brengen om kennis te delen. Hiermee worden beoefenaars, initiatiefnemers, onderzoekers en burgers uit alle hoeken van de samenleving (burgers, overheid, industrie, onderzoekers, en lokale organisaties) bedoeld. De uitgebreide plannen voor de aankomende vier jaar zijn beschreven in de aanvraag voor de subsidie. Deze plannen zijn opgesteld in samenwerking met de Citizen Science-gemeenschap en worden ook gezamenlijk uitgevoerd. Initiatieven, kennis, hulpmiddelen en informatie zullen worden gedeeld via een speciaal ontwikkeld nationaal platform en de leden kunnen meerdere keren per jaar bij elkaar kunnen komen op netwerkdagen, symposia, workshops en webinars.

Directeur van Open Science, Hans de Jonge: 'Ik denk dat Nederland zich met deze subsidie schaart in een reeks van andere Europese landen van met sterke nationale citizen science netwerken. Die netwerken vormen een cruciale randvoorwaarde voor het versterken van citizen science en public engagement.'

Ben jij als medewerker of student van de Universiteit Leiden geïnteresseerd in citizen science? Dan kun je onderdeel worden van het nationale CS-NL-netwerk of lokaal aankloppen bij het Citizen Science Lab (via Margaret Gold of de Teams-omgeving voor Citizen Science).

Het CS-NL-team wil graag met het hele netwerk vieren dat deze impuls financiering van start is gegaan. Maandagmiddag 1 juli zal er dan ook een feestelijke borrel plaatsvinden, waar ook de nieuwe visie zal worden gepresenteerd. Wil je hiervan op de hoogte gehouden worden, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief, volg het CS-NL netwerk op X (voorheen Twitter) of meld je aan voor de LinkedIn-groep.

Team Citizen Science Nederland

Wat is citizen science? Bij citizen science, of burgerwetenschap, doen burgers actief mee aan wetenschappelijk onderzoek, door bijvoorbeeld gegevens te verzamelen, te delen of te analyseren. citizen science bevordert wetenschappelijke geletterdheid en betrokkenheid van het publiek bij wetenschappelijke processen.