Anna Loh

7 tips tegen uitstelgedrag

Het eind van het semester komt er weer aan. Dat betekent veel deadlines en afsluiten van vakken. Heb jij je goed voorbereid op deze periode?

Het is heel gebruikelijk als je voorbereiding niet is gegaan zoals je zou willen. Dat zou kunnen komen doordat je last hebt van uitstelgedrag. Soms kan dit ontstaan door perfectionisme, angst voor falen, gebrek aan motivatie, of simpelweg omdat de taak overweldigend lijkt. Het goede nieuws is dat er manieren zijn om ermee om te gaan en het te overwinnen. Hier zijn een paar tips die kunnen helpen:

1. Plan met compassie: Verdeel je taken in behapbare stukken en maak een planning die haalbaar is. Wees vooral niet te streng voor jezelf: niemand kan drie weken achter elkaar tien uur per dag studeren. Probeer realistisch te zijn over hoeveel tijd je nodig hebt voor elk onderdeel van je werk. Optie: Volg de e-health module ‘Planning en Structuur’ van Gezonde Boel.
  2. Gebruik de Pomodoro-techniek: Werk in korte intervallen van bijvoorbeeld 25 minuten, gevolgd door een korte pauze. Zet hiervoor een timer aan of download de Forest-app timer op je telefoon. Dit kan helpen om je gefocust te houden en te voorkomen dat je te lang achter elkaar werkt.
  3. Elimineer afleidingen: Identificeer de dingen die je afleiden tijdens het studeren en probeer ze te vermijden. Zet je telefoon op stil, gebruik website blockers (bijvoorbeeld BlockSite) als dat nodig is, en zoek een rustige plek om te werken. Optie: Volg de e-health module ‘Gefocust te werk’ van Gezonde Boel.
  4. Eat-the-frog: Een andere effectieve strategie is het toepassen van de ‘Eat-the-Frog’ methode. Dit houdt in dat je de moeilijkste of minst leuke taak als eerste aanpakt, waardoor je de rest van je taken met meer energie en motivatie kunt afronden.
  5. Vier je mijlpalen: Stel jezelf duidelijke doelen en beloon jezelf wanneer je ze bereikt. Dit kan variëren van een korte pauze nemen tot iets leuks doen als je een grote taak hebt afgerond.
  6. Zorg voor accountability: Samen studeren kan motiverend zijn en je het zetje geven om aan de slag te gaan. Je kan ook aansluiten bij een studieondersteuningsgroep: Eerste hulp bij uitstelgedrag
  7. Wees lief voor jezelf: Het is belangrijk om te onthouden dat uitstelgedrag iets is waar veel mensen mee te maken hebben en het is oké als het af en toe voorkomt. Wees lief voor jezelf en probeer te achterhalen welke strategieën het beste voor jou werken. Met wat geduld en doorzettingsvermogen kun je zeker uitstelgedrag de baas worden!

Als je merkt dat je ondanks deze tips in de knoop komt met deadlines en voorbereidingen op tentamens mag je altijd contact opnemen met je studieadviseur. Uitstelgedrag is iets waar veel studenten mee te maken hebben en het is belangrijk om te beseffen dat het heel normaal is.

Mocht je tegen andere dingen aanlopen die jouw welzijn in de weg zitten? Bekijk dan de Roadmap Studentenwelzijn om te zien waar je terecht kunt.

Andere hulp

Volg iets uit het onderstaande aanbod om uitstelgedrag of de oorzaak daarvan aan te pakken:

E-health modules

• Uitstelgedrag: GetStarted van Caring Universities (met e-coach)
  • Perfectionisme: GoodEnough van Caring Universities (met e-coach)
  • Of een van de volgende modules van Gezonde Boel:
    • Strategie om te leren
    • Faalangst