Teaching assistants scheppen ruimte in volle agenda’s: ‘Eindelijk heb ik tijd om de cursusinhoud te herzien’
In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen psychologiedocenten hun belangrijkste inzichten over werk. Deze keer: cursuscoördinator Evelien Broekhof kreeg afgelopen blok ondersteuning van teaching assistant Vincent. ‘Ik heb meer ruimte in mijn agenda nu ik niet alles meer alleen hoef te doen.’
Lichte paniek voelde ze wel, die ochtend dat ze midden in haar vakantie werd gebeld. Evelien Broekhof, coördinator van de tweedejaarscursus Psychopathologie, stond net in de supermarkt toen ze hoorde dat een docent last minute was uitgevallen. ‘Twee groepen studenten hadden om negen en elf uur werkgroep, voor hun moest ik direct vervanging regelen.’
Meteen belde ze haar teaching assistant,Vincent van Twuijver, met het plan om twee werkgroepen samen te voegen. Evelien schakelt snel en vraagt: ‘Ik bel de vervangende docent, kan jij er dan ondertussen voor zorgen dat deze docent een grotere ruimte krijgt?’ Vincent regelt een nieuwe zaal en brengt alle studenten via een mail op de hoogte van de gewijzigde plannen. De werkgroepen kunnen doorgaan, beiden zijn opgelucht. Evelien: ‘Ik vond het geweldig dat hij dit zo oppakte. De werkgroep van negen uur was inmiddels al van start en door de hulp van Vincent konden we het probleem snel oplossen.'
Over de teaching assistants
Als onderdeel van een pilot ondersteunen student-assistenten nu cursuscoördinatoren bij administratieve taken van hun werk. Het doel van de pilot is om de werkdruk te verlagen en de betrokkenheid van studenten bij het onderwijs te verhogen. Het plan is geïnitieerd door het opleidingsbestuur in samenwerking met het opleidingsmanagement. Voorlopig loopt de pilot alleen in de bachelorcursussen, maar bij succes wordt gekeken of ook de mastercursus ervoor in aanmerking komt.
Meer weten over de pilot, of zelf aan de slag met een teaching assistant? Neem contact op met opleidingsmanager-psy@fsw.leidenuniv.nl of klop aan bij de onderwijscoördinator van je sectie.
Precisiewerkjes
Vincent: ‘Ik vind het leuk om mensen snel te kunnen helpen. Al een paar jaar werk ik als student-assistent bij PsyBlend, waar we docenten ondersteuning bieden bij de digitale leeromgeving. Hierbij werken we voornamelijk met Brightspace, maar we zijn ook een soort verwijzingspunt naar andere afdelingen binnen de Faculteit, zoals SOLO. Door de jaren heen heb ik veel ervaring opgebouwd die ik als teaching assistant kon inzetten.’
Evelien: ‘Eén van mijn hoofdtaken als cursuscoördinator is het focussen op de inhoud en het geven van onderwijs, maar er komen ook praktische zaken bij kijken die veel tijd kosten. Sommige taken zijn vervelende precisiewerkjes waar je wel al je aandacht bij moet houden, zoals het bijwerken van alle Brightspace-pagina’s of het omboeken van zalen. Vincent nam veel van die taken uit handen.’
Frisse blik
Vincent: ‘Minder leuk vond ik al die zalen omboeken, dat is toch vooral administratief werk. Maar het hoort erbij.’ Tegen Evelien: ‘En als jij het moet doen, moet je daarnaast nog drie taken op een dag afronden en meetings bijwonen.’
Evelien: ‘Ook met Brightspace hielp je veel. Elk werkgroep heeft een andere deadline, want 24 uur voor elke werkgroep moeten studenten een opdracht inleveren. Dat betekent dat je in Brightspace 24 losse inboxen moet aanmaken voor de werkgroep zodat studenten alles goed kunnen inleveren. Het kostte mij voorheen veel tijd om dat uit te zoeken, echt fijn dat ik dat nu kan uitbesteden. Ook wees je er heel handig op dat sommige informatie niet op een logische plek stond, dat het handiger was om het in een ander mapje te zetten zodat studenten het sneller zien. Mij viel dat niet meer op omdat ik die pagina al jarenlang bijhoud, jij had een frisse blik.’
Vincent: ‘Ik heb geleerd dat sommige docenten het waarderen als je inhoudelijk betrokken bent bij het vak; een ander heeft juist minder behoefte aan input en doet het liever zelf. Leuk om zo inzicht te krijgen in de docenten van wie je door de jaren heen les hebt gehad.’
Tijd voor de inhoud
Evelien: ‘Als docent werk je vaak solistisch, het is prettig om iemand te hebben met wie je kunt bespreken: hoe pakken we het aan met de zalen? Hoe doen we het met Teams? Dan zag ik dat Vincent uit zichzelf een Teams-pagina had gemaakt en iedereen had toegevoegd. Hierdoor had ik meer tijd over om de cursusinhoud te herzien: ik heb de literatuur kunnen updaten en de opdrachten bijgewerkt. Omdat ik het zo goed vond werken, helpt teaching assistant Mara me met de volgende blokken. Ik denk dat collega’s hier van kunnen profiteren en vind het belangrijk dat het initiatief wordt doorgezet.’
Vincent: ‘Ik ben er door dit werk ook achter gekomen dat studenten soms veel klagen, terwijl ik nu juist denk: we hebben het aan de achterkant toch best aardig geregeld.’ Lachend: ‘Al is dat natuurlijk ook een soort insider bias.’
Jouw onderwijsheid delen?
Ben je docent bij het Instituut Psychologie en wil je graag vertellen over hoe jij lesgeeft? Of wil je een inspirerende collega nomineren voor de volgende rubriek? Mail dan naar news.psy@fsw.leidenuniv.nl met onderwerp ‘Onderwijsheid’
Stuur bericht