Universiteit Leiden

nl en

Bij LUC is het Haagse Bos een klaslokaal: ‘Studenten ontpoppen zich tot Haagse natuurgidsen’

Regen of niet: bij de cursus ‘The Ecology Project’ gaan studenten van het Leiden University College wekelijks de Haagse natuur in. Een welkome pauze van de collegebanken maar ook een innovatieve manier van leren die studenten dichterbij de lokale gemeenschap brengt.

‘De cursus The Ecology Project is een “service learning course”’, vertelt oprichter van de cursus en universitair docent Ann Wilson. ‘Bij dit type onderwijs wordt traditioneel academisch onderwijs gecombineerd met een project in de lokale gemeenschap. Studenten verbinden theorie met praktijk door regelmatig na te denken over hoe wat ze in het klaslokaal leren, aansluit bij wat ze in het werkveld ervaren.’

Studenten bestuderen een worm.

Stoomcursus tot Haagse natuurgids

In deze ‘service learning course’ staat natuureducatie centraal. Studenten lezen enerzijds academische literatuur over het onderwerp en krijgen anderzijds praktijkles van IVN Natuureducatie, een organisatie die jong en oud laat beleven hoe leuk, gezond en belangrijk de natuur is. Onder hun begeleiding worden zij in sneltreinvaart opgeleid tot Haagse natuurgids. Het doel? Aan het einde van de cursus natuurexcursies geven aan leerlingen van de Internationale Schakel Klas van de Johan de Wittschool.

Wilson: ‘Deze leerlingen zijn tussen de 12 en 18 jaar oud en recent naar Nederland gekomen. Zij moeten de Nederlandse taal nog leren en hun nieuwe Haagse thuis leren kennen. Hetzelfde geldt voor veel LUC-studenten overigens. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan de Nederlandse taal in "The Ecology Project". Alleen al de lesstof van het IVN is volledig in het Nederlands en soortennamen van planten en dieren worden ook in het Nederlands aangeleerd. Hierom zit er in elk subgroepje van deze cursus ten minste één Nederlandstalige student die de overige internationale studenten helpt. Studenten die andere talen spreken dan Nederlands en Engels worden ook uitgenodigd om de namen van soorten in hun moedertaal te leren en te delen. Wij zijn een meertalige, multiculturele en meersoortige klas!’

Interdisciplinaire en innovatieve lesstof

Alhoewel de cursus pas vier weken bezig is, ziet Wilson nu al dat studenten een groei doormaken, in academische én persoonlijke zin. ‘Sowieso is de lesstof ontzettend breed. We lezen antropologische, historische, filosofische en sociologische teksten als ook fictie en teksten uit de onderwijskunde. Studenten komen zelf ook uit verschillende disciplines en die kennis delen zij met elkaar in de lessen. Maar nog leuker is dat zij veel bewuster zijn geworden van de natuur om hen heen. Ze bouwen echt een relatie op met hun omgeving.’

Een excursie in het Haagse Bos.

Wisselwerking

Een ander belangrijk aspect van de cursus is dat de studenten een actieve bijdrage leveren aan de toekomstige programmering van het IVN. Zij geven direct feedback op de natuurgidscursus en helpen meedenken over hoe het IVN de natuurexcursies aantrekkelijker kan maken voor jongere doelgroepen. ‘Laten we eerlijk zijn, de mensen die op dergelijke natuuruitjes gaan zijn vaak gepensioneerden’, zegt Wilson. ‘Maar het zijn juist jongere mensen die je graag wil bereiken. Het is ontzettend leuk om hier als onderwijzer met mede onderwijzers van IVN en onderwijzers-in-spe – mijn studenten – over na te denken.’

LUC is opgericht door de Universiteit Leiden in 2010. Tegenwoordig volgen ongeveer 600 studenten het kleinschalige onderwijsprogramma, met een gemiddelde van slechts 18 studenten per klas. Daarnaast is het personeel betrokken bij tal van onderzoeksprojecten en wetenschappelijke samenwerkingen, die gezamenlijk hun benadering van het onderwijs verrijken. LUC-afgestudeerden plaatsen zich elk jaar bij masterprogramma's aan de beste universiteiten van de wereld, en de 1700 alumni van de studie hebben zich gevestigd in een breed scala van loopbanen.

Tekst: Sabine Waasdorp

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.